Webwinkeliers beseffen zich nog onvoldoende dat de online loyaliteit van klanten essentieel is voor hun toekomst. Dat stelt Ronald Vermeulen, directeur van e-commerce specialist Eperium.
Inmiddels koopt zeventig procent van de Nederlandse bevolking regelmatig online. Het aantal consumenten dat voor het eerst een online aankoop doet, wordt daarom steeds kleiner. Webwinkeliers kunnen er niet meer vanzelfsprekend vanuit gaan dat hun verkopen blijven stijgen. Volgens Eperium is het opbouwen van stevige klantrelaties de komende jaren de sleutel tot succes.
“Loyaliteit is dé manier om de online winst te vergroten. Loyale klanten zijn bereid om een hogere prijs te betalen, kopen meer en vaker, zijn makkelijker te bereiken en zorgen voor positieve mond-tot-mond reclame”, vertelt Ronald Vermeulen. “Door in de juiste onderdelen van een webshop te investeren, maximaliseren webwinkeliers hun kans op klantloyaliteit.”
Uit onderzoek van Eperium blijkt dat specifieke onderdelen van een webshop invloed hebben op de loyaliteit en het koopproces. Zo beïnvloedt de zoekfunctie bijna ijftig procent van de online consumenten in hun directe aankoop. Een visueel aantrekkelijke website zou 67 procent in hun aankoopbeslissing beïnvloeden. Het tonen van persoonlijke aanbevelingen en aankoopsuggesties beïnvloedt daarnaast 59 procent van de consumenten in hun keuze voor een webshop en 74procent van de ondervraagden geeft tot slot aan dat social media (ratings & reviews) een reden zijn om terug te keren naar een webwinkel.
Loyale klant essentieel voor etailer
Gepubliceerd op 25 november 2010 om 00:00
Reacties 0