Klantvertrouwen is het grootse bezit van bol.com en daar gaat het webwarenhuis extreem zorgvuldig mee om. Dat stelt directeur Daniel Ropers in EtailTrends 3, in een reactie op een aantal voorgelegde dilemma's.
"Snelle voordeeltjes boeien ons niet, zeker niet als ze immoreel zijn", stelt Ropers. Bol.com zal bijvoorbeeld nooit betalen voor Facebook-likes of voor backlinks om de vindbaarheid in Google te verbeteren, aldus de directeur.
Op vergelijkingssites was dat tot voor kort niet terug te zien in de waardering. Zo kreeg bol.com een zes als waardering op Kieskeurig. "Dat is het resultaat van concurrenten die het minder nauw nemen met de moraliteit", verklaart Ropers. "Maar als bedrijf met de hoogste Net Promotor Score van Nederland wisten we dat zo'n zesje helemaal niet kan kloppen." Sinds de etailer klanten vraagt een cijfer te geven voor de service is de waardering een negen geworden, stelt de directeur. "Die verbetering is niet gekocht, maar netjes verdiend."
Bol.com kan best gebruik maken van opportunities, maar niet als die tegen de wet zijn en niet als het botst met onze mores, stelt hij.
Daniel Ropers gaat in EtailTrends 3 in op acht dilemma's en licht de basisprincipes van zijn onderneming toe. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Bol.com: moraliteit boven zakelijke kansen
Gepubliceerd op 30 mei 2013 om 00:00
Reacties 0