Amazons ‘shopping phone’ flopt in de VS

De lancering van de eerste eigen smartphone van Amazon is op een flop uitgedraaid. De Amerikaanse etailgigant kampt nog met een enorme voorraad, ter waarde van zo’n 83 miljoen dollar (66 miljoen euro) en houdt rekening met een afschrijving van 170 miljoen dollar op het project.

De telefoon is sinds twee maanden in de Verenigde Staten te koop en voorzien van de app Firefly, dat producten in winkels direct kan herkennen via de camera op de smartphone. Firefly herkent ruim honderd miljoen woorden, cijfercombinaties, geluidsfragmenten en beelden. Via één klik komt de gebruiker vervolgens direct op de productpagina van Amazon terecht.

De Fire Phone is dan ook vooral een apparaat waar je mee op Amazon kan winkelen, concludeert TechRadar. Als bonus kan je er volgens de consumentensite ‘ook nog mee bellen’. Op de eigen website wordt het toestel met twee van de vijf sterren gewaardeerd, terwijl de ruim drieduizend beoordelingen overwegend negatief zijn.

Bij de lancering kostte de telefoon tweehonderd dollar inclusief een abonnement, maar dat bedrag is inmiddels teruggelopen tot 99 dollarcent. Het consumentenvertrouwen in Amazon is daarnaast volgens analisten gedaald, mede door de introductie van de eveneens weinig succesvolle Fire TV.

De Fire Phone moet uiteindelijk ook naar Nederland komen, liet vicepresident Werner Vogels weten bij de lancering. Wanneer de telefoon in ons land te koop komt, is echter nog niet bekend.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends