​Unilever zet in op Alibaba

Unilever kampt met tegenvallende resultaten in China en hoopt via Alibaba marktaandeel te herwinnen. De Brits-Nederlandse producent van voedings- en wasmiddelen en het Chinese internetconcern hebben hiertoe een samenwerkingsovereenkomst ondertekend, zo werd maandag bekend.

De grootste krimp treft Unilever in de winkels, stelt China-correspondent Marije Vlaskamp tegenover BNR Nieuwsradio. “Steeds minder Chinezen geven daar hun geld uit. Dat komt niet alleen omdat de economie in China langzaam minder hard groeit en mensen beter op hun uitgaven letten, het komt ook omdat mensen verslaafd zijn aan e-commerce; ze kopen alles online. Unilever moet zich dus online nadrukkelijker en agressiever opstellen en dat gaan ze nu dan ook doen door met Alibaba samen te werken.”

Unilever had al een online aanwezigheid op Alibaba’s online platform Tmall Global, ‘maar daar zit iedereen al op’. “De concurrentie is moordend. Er zijn veel Chinese bedrijven actief die de markt goed kennen en vaker beter weten in te spelen op de lokale consumentenbehoefte. En dat is waar Alibaba Unilever moet gaan versterken, het inschatten van de Chinese markt door middel van data.”

RetailTrends