​Taobao.com heeft Nederlandse website

De Chinese online marktplaats Taobao.com beschikt sinds kort over een Nederlandstalige website. Consumenten kunnen bij Taobao.nl terecht voor het gehele productaanbod van de Alibaba-dochter.

Taobao.com is geen initiatief vanuit Alibaba, maar van de Nederlandse domeininvesteerder Herakles. “Alibaba heeft API’s beschikbaar gesteld en wij hebben toestemming om die op de Nederlandse markt te gebruiken”, vertelt initiatiefnemer Sander Scholten aan RetailNews. Zijn bedrijf beheert het platform en werkt samen met een Chinese agent, die de orders aanneemt en de afhandeling en logistiek verzorgt.

De Nederlandstalige website is sinds september in de lucht. Met Taobao.nl wil Scholten een alternatief bieden voor consumenten die Chinese sites zelf ‘vernederlandsen’. Daardoor wordt bijvoorbeeld het aankoopproces ondoorzichtig, stelt hij. “De homepage van Taobao.nl bevat daarom duidelijke bestel- en verzendinformatie voorzien van 'track & trace'.”

De productinformatie wordt automatisch vertaald, terwijl klanten kunnen afrekenen met iDEAL. Bestelde producten worden volgens Scholten via een Chinese tussenpersoon eerst gecontroleerd voor verzending, om de kwaliteit te waarborgen. “Bovendien wordt geattendeerd op de risico's die bestellen in China met zich meebrengt.”

Scholten ziet veel kansen in het lokaliseren van Chinese webshops door Nederlandse ondernemers, vanwege het grote aanbod en prijsverschil. De mogelijkheden liggen volgens hem vooral in een betere aansluiting van het aanbod op de Nederlandse consument, de betaalmethoden en de gebruiksvriendelijkheid. “Het zou mij niets verbazen als in 2020 drie van de tien grootste webshops in Nederland van Chinese bodem zijn”, stelt hij.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends