​Klanten bezorgen bestellingen van andere klanten

​Klanten bezorgen bestellingen van andere klanten

Klanten die een fysieke winkel bezoeken kunnen binnenkort mogelijk tegen een vergoeding pakketjes bezorgen die door andere klanten online besteld zijn. Dit nieuwe systeem is ontwikkeld door onderzoekers van de Erasmus University, schrijft DuurzaamBedrijfsleven.nl.

De onderzoekers ontwikkelden een algoritme dat pakketjes koppelt aan bezorgers. De bezorging ligt op de route naar hun woning of in de directe omgeving van hun huis. Alle informatie over het bezorgen van de pakketjes kan volgens hen via een mobiele app worden getoond.

De nieuwe bezorgdienst moet transportkosten verminderen en is daarnaast winst voor het milieu. Door bestemming van pakketjes te koppelen aan de route van de klant kunnen bedrijven ritten besparen. Daarnaast stelt de flexibiliteit van het systeem retailers in staat om pakketjes binnen een paar uur na bestelling bij klanten af te leveren.

Het bezorgsysteem is in Rotterdam getest. Hierbij keken de ontwikkelaars onder meer naar hoeveel klanten er nodig zijn om het systeem goed te laten werken en gingen zij uit van een vergoeding van één euro per bezorgd pakketje. Daarbij hielden ze ook rekening met de kosten van het inzetten van een bestelbus als er geen klanten zijn die een pakket op een bepaald adres willen bezorgen.

In het optimale scenario maakten bezorgers vier tussenstops. In dit geval zijn er voor elke honderd pakketten 150 bezorgers beschikbaar. Wanneer dit scenario tot realiteit komt legt het collectief van bezorgende klanten 25 procent minder kilometers af dan een traditioneel bestelbusje.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!