Door Amnon Vogel
Redactie RetailWatching
Luxe, internationale allure, een levendig foodaanbod. Amsterdam heeft het allemaal en is daarom de aantrekkelijkste retailstad van de Benelux, volgens onderzoek van JLL onder tweehonderd internationale retailers. Amsterdam heeft niet voor niets de meeste internationale retailers binnen zijn stadsgrenzen. Van de in het onderzoek ondervraagde bedrijven, is 85 procent in de Nederlandse hoofdstad vertegenwoordigd. Wat trekt hen aan?
Luxe
De markt voor luxeretail in de Benelux wordt volwassen en stabiel, concluderen de onderzoekers. De luxemarkt heeft zich relatief veerkrachtig getoond in een tijd van economische crisis, met dertien procent meer consumenten sinds 2013. Crisis of niet, de koopkrachtigere consument blijft behoefte hebben aan luxegoederen, met groei in segmenten als juwelen, parfums en cosmetica tot gevolg. De groei van luxe is volgens JLL ook terug te zien in het aantal nieuwe flagshipstores dat in de afgelopen twee jaar zijn deuren opende. Zo vestigden Montblanc, Chanel en Natan zich in de P.C. Hooftstraat. Steden als Brussel en Antwerpen profiteren ook van de sterke luxemarkt, maar iets minder dan Amsterdam. Grote internationale luxemerken blijven in Nederland investeren. Niet alleen voor de Nederlandse consument, maar ook gericht op de almaar groeiende stroom van toeristen.
Toch is ook het luxesegment niet immuun voor economische veranderingen, waarschuwt het onderzoek. Zo zou de recente vertraging van de Chinese economische groei wel eens zijn impact kunnen hebben op de internationale toeristenstromen en daarmee de luxeverkopen in de Benelux. Ook de wereldwijde politieke onrust drukt momenteel het toerisme naar onze regio. En dan is er natuurlijk nog die eeuwige uitdager die e-commerce heet. Zeker voor luxeretailers is het moeilijk de gepersonaliseerde, premium in-store benadering te vertalen naar online.
Eten en drinken
Het consumentengedrag rond eten en drinken verandert. Het onderzoek onderscheidt daarbij twee belangrijke trends. De eerste komt in het kort neer op âdruk, druk, drukâ. Consumenten hebben minder vrije tijd en dus minder tijd voor eten. De tweede trend is dat áls er dan eens een gaatje in het drukke schema is, steeds meer waarde wordt gehecht aan de kwaliteit van de omgeving waar even gerelaxt kan worden. Foodaanbieders profiteren daar tweeledig van. Door de eerste trend wordt steeds meer onderweg gegeten en gedronken, bijvoorbeeld op stations, vliegvelden, op straat, rond de werkomgeving. En natuurlijk thuis zonder te koken, via het groeiende aantal thuisbezorgdiensten als foodora en Deliveroo.
Voor de tweede trend, is het belangrijk dat ruimten waar eten en drinken wordt verkocht echte, op zichzelf staande bestemmingen moeten zijn. Dat heeft in de Benelux gezorgd voor een groei van het aantal vierkante meters dat aan âfood & beverageâ wordt besteed. Die ruimte is in de afgelopen tien jaar verdubbeld in winkelcentra in de Benelux, en zal de komende vijf tot tien jaar met nog eens de helft groeien. Verder schieten zeker in Amsterdam regelmatig pop-up concepten uit de grond die op specifieke behoeften inspelen. Het ârondreizende circusâ BAUT en eenpersoonsrestaurant Eenmaal worden als voorbeelden van projecten genoemd.
Benelux
De ontwikkelingen in de Benelux mogen dan het sterkst zichtbaar zijn in Amsterdam, ook Brussel en Antwerpen doen volop mee. Internationale retailers zien deze drie als âde volwassen retailstedenâ in de Benelux. Hebben zij eenmaal voet aan de grond gezet in Londen, Parijs, Milaan, Madrid of Berlijn, dan is een van de drie Benelux-steden een logische volgende stap. Niet voor niets staan de drie steden op de elfde, twaalfde en twintigste plaats in Europa als het gaat om aanwezigheid van internationale retailers. Wereldwijd doet Brussel het daarbij zelfs wat beter dan Amsterdam, met een 39ste plek tegenover een 43ste. De vastgoedmarkt in de Benelux behoort tot de meest transparante ter wereld en de wetgeving is internationaal gezien gunstig. De leegstand zal in de topsteden in de Benelux verder dalen en de huurprijzen stijgen. Kleinere en middelgrote steden zullen volgens JLL vooral een meer pragmatische rol blijven spelen in het winkelen van alledag. Kortom, hoe goed Amsterdam en de Vlaamse topsteden het ook doen: de polarisatie tussen winkelgebieden zal alleen maar groter worden.
Reacties 0