De titanenstrijd is nog maar net begonnen

De titanenstrijd is nog maar net begonnen

Door Kitty Koelemeijer
Hoogleraar marketing & retailing aan Nyenrode Business Universiteit

Er is al veel geschreven en nog veel meer gezegd over de grote internetondernemingen en hun (toekomstige) impact op de verschillende economische sectoren. Deskundigen zijn het eens over de ongeëvenaarde snelheid van innovatie. En ook dat die innovaties ons voortstuwen naar een door data en artificial intelligence beheerste winner-takes-all-economie.

Om dat te bereiken kan het niet anders dan dat tech-ondernemingen zich richten op het veroveren van individuele sectoren zoals retail, media, finance, gezondheidszorg en onderwijs. En daardoor gaan sectoren elkaar steeds meer overlappen. Waar is de grens tussen retail en media als consumenten al in Snapchat aankopen kunnen doen? En welk groot techbedrijf zit niet ook in finance?

In de Verenigde Staten staan de media vol berichten over de race tussen Amazon en Walmart. In China vechten Alibaba en Tencent elkaar de tent uit. Europa heeft – op Spotify, Zalando, Supercell en natuurlijk niet te vergeten Adyen na – geen groot technologiebedrijf dat meer dan tien miljard...

Door Kitty Koelemeijer
Hoogleraar marketing & retailing aan Nyenrode Business Universiteit

Er is al veel geschreven en nog veel meer gezegd over de grote internetondernemingen en hun (toekomstige) impact op de verschillende economische sectoren. Deskundigen zijn het eens over de ongeëvenaarde snelheid van innovatie. En ook dat die innovaties ons voortstuwen naar een door data en artificial intelligence beheerste winner-takes-all-economie.

Om dat te bereiken kan het niet anders dan dat tech-ondernemingen zich richten op het veroveren van individuele sectoren zoals retail, media, finance, gezondheidszorg en onderwijs. En daardoor gaan sectoren elkaar steeds meer overlappen. Waar is de grens tussen retail en media als consumenten al in Snapchat aankopen kunnen doen? En welk groot techbedrijf zit niet ook in finance?

In de Verenigde Staten staan de media vol berichten over de race tussen Amazon en Walmart. In China vechten Alibaba en Tencent elkaar de tent uit. Europa heeft – op Spotify, Zalando, Supercell en natuurlijk niet te vergeten Adyen na – geen groot technologiebedrijf dat meer dan tien miljard dollar waard is en lijkt daarom (nog) niet mee te spelen.

Kunnen we de e-commercewinnaars nu al aanwijzen? Gaat het binnenkort tussen Amazon en Alibaba? Dat is nog maar de vraag in een markt die zich voortdurend ontwikkelt. Walmart werd dit voorjaar, samen met onder andere Google-moeder Alphabet, voor zestien miljard dollar voor 77 procent eigenaar van het Indiase e-commerceplatform Flipkart. Daardoor krijgt de keten toegang tot de snelgroeiende Indiase e-commercemarkt. Flipkart versterkt haar positie ten opzichte van grote concurrent Amazon. Maar ook het Chinese Tencent, eBay en Microsoft zijn aandeelhouders in Flipkart. Google Ventures investeert in een groot aantal technologiebedrijven, waaronder Uber en het door Walmart overgenomen e-commerceplatform Jet.com. Onlangs werd bekend dat Google 550 miljoen dollar investeert in Alibaba-concurrent JD.com. Een aandeel van minder dan een procent, maar toch. Amazon is op haar beurt mede-eigenaar van Uber en Google. 

Kortom: er ontstaan machtige ecosystemen van onderling verweven techgiganten, grote retailers, dienstverleners en startups. Die elkaar beconcurreren en tegelijkertijd niet zonder elkaar kunnen. Die samenwerken, gedreven door de noodzaak om snel de grootste te worden. Die elke kans moeten pakken. De strijd van de titanen is nog lang niet gestreden.

Bron: RetailTrends 7/8

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!