Vooral op gebied van technologische innovatie, data science en supplychain-management zijn veel te weinig vrouwen actief, vindt hoogleraar Marketing & Retailing Kitty Koelemeijer. Terwijl dit voor hen juist de beste tijd is om in de retail te werken.
De toekomst van retail ligt in de integratie met dagelijkse ervaringen. Wat dit precies betekent, is volgens Kitty Koelemeijer onduidelijk. Wie het weet, is spekkoper.
HEMA is weer in Nederlandse handen en dat is voor Kitty Koelemeijer reden voor een feestje. Maar cruciaal voor de duur daarvan, is de relatie tussen franchisegever en franchisenemers. Want hoewel na een jarenlang conflict de vrede is getekend, ligt een nieuw conflict altijd op de loer.
Minder verkopen? Verlenging van de levenscyclus van producten? Dat lijkt volgens Kitty Koelemeijer een nachtmerrie voor retailers en producenten. Hoe kan Patagonia dan financieel goed presteren?
Kunnen we de e-commercewinnaars nu al aanwijzen? Gaat het binnenkort tussen Amazon en Alibaba? Dat is volgens Kitty Koelemijer nog maar de vraag in een markt die zich voortdurend ontwikkelt.
Duurzaamheid is nu vooral een license-to-operate en dat is jammer, zegt Kitty Koelemeijer. Wat meer begrip voor partijen die werken aan hun toegevoegde waarde in de samenleving van de toekomst zou prettig zijn. Dan wordt die license-to-operate een license-to-grow.
Retailers weten zich bedreigd door grote e-commerceplatforms en direct-to-consumer-merken. Maar waarom niet de samenwerking opzoeken, zoals Walmart doet met Google, vraagt Kitty Koelemeijer zich af. Zelf doormodderen leidt volgens haar tot niets.
Aanpassen om te overleven was altijd al het motto, maar volgens Kitty Koelemeijer nog nooit zo belangrijk als tegenwoordig. Wat is nodig om te innoveren? Om te beginnen een krachtige ceo, die de sector goed kent en het lef heeft om te innoveren.