'Retailers moeten de consument met kleine stapjes duurzamer maken'

'Retailers moeten de consument met kleine stapjes duurzamer maken'

Om consumenten een stap naar duurzaamheid te laten zetten, moeten retailers zich richten op commitment. Dat stelt Liza Luesink, medeoprichter van Duwtje. Het houdt in dat je de consument een kleine stap laat zetten waardoor de kans groot is dat ze de vervolgstap ook gaan zetten. 

Luesink ziet dat duurzaamheid steeds meer van 'geitenwollen sok naar de norm' gaat. "Maar het is doorgaans te abstract, te ver weg of te groot, waardoor de consument het niet doet. Maar ze willen het ergens wel." Het principe van commitment kan hierbij helpen. "Een mooi voorbeeld is dat je de mensen die weleens kiezen voor biologische bananen ook aanspoort een biologisch shirt te kopen", vertelt Luesink. De volgende keer kun je voortborduren op die eerste kleine stap, waardoor het aankoopgedrag steeds duurzamer wordt.

Duwtje vertaalt de wetenschappelijke kennis over gedrag naar de praktijk van organistaies. Bijvoorbeeld als organisaties bij hen komen met een vraagstuk om het gedrag van werknemers of klanten van de organisatie te veranderen. "Ons gedrag wordt voor een groot deel gestuurd door processen waar we ons niet bewust van zijn. Er zit vaak een gat tussen de intentie en ons daadwerkelijke gedrag en wij helpen met een dwutje mensen in de goede richting."


Heb jij al tickets voor Changemakers in Retail – The business case for sustainability? 
Laat je tijdens het event (23 mei, Utrecht) informeren over social impact, duurzame innovatie en betekenisvolle merken door mondiale koplopers en innovators. Een greep uit wat je kunt verwachten: 
- Hoe Red Bull vanuit zijn merkwaarden vleugels geeft aan sociaal ondernemers;
- Generatie Z over de Duurzame revolutie; 
- Zo loopt schoonmaakmerk Ecover al 25 jaar voorop in duurzame innovatie; 
- De toekomst van fashion is slim, multifunctioneel én biologisch afbreekbaar; 
- Gumshoe – kauwgomsneaker met een verhaal; 
En meer! Koop hier je ticket of ga naar de website voor meer info.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!