Retailjaar 2019: Van kopen, kopen, kopen naar huren en leasen

Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2019, aan de hand van tien hoofdpunten. Vandaag: van kopen, kopen, kopen naar huren en leasen.

Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2019, aan de hand van tien hoofdpunten. Vandaag: van kopen, kopen, kopen naar huren en leasen.

Een product kopen? Dat is zoooo 2018. Althans daar lijkt het op als je de vele initiatieven in de retail op het gebied van huren en leasen ziet. Product-as-a-service. Dat is de Engelse term die bij dit fenomeen hoort. Denk aan Netflix voor films en series en aan Spotify voor muziek. De consument schaft geen dvd's of cd's meer aan, maar betaalt elke maand een vast bedrag en wordt zo getrakteerd op onbeperkt kijk- en luisterplezier. Of neem Swapfiets, de fiets met de blauwe voorband. Studenten hebben de fiets niet in bezit, maar betalen voor het gebruik. En is er iets mee, dan bel je even en dan komen ze 'm repareren.  

Gemak. Daar draait het om. En, vanuit het bedrijf bezien: een langdurige relatie met de consument. Bovendien draagt het bij aan de circulaire economie. Er zou minder afval zijn; er wordt meer gerepareerd en gerecycled.

Auping
Dat laatste was voor Auping naar eigen zeggen een voorname reden om met een flexibel slaapabonnement te komen: Bedzzzy. Voor 12,50 euro per maand leasen consumenten een matras. Een duurzaam matras. Vooral consumenten tussen de twintig en dertig jaar zouden dat zien zitten. 

"We geloven in een circulaire economie waarin afval is geëlimineerd en producten en grondstoffen worden hergebruikt", zei ceo Jan-Joost Bosman. "We maken nu matrassen waarvan alle onderdelen herbruikbaar zijn - en met het aanbieden van abonnementen spelen we in op het betalen voor gebruik in plaats van betalen voor bezit." In Europa worden jaarlijks 35 miljoen matrassen weggegooid, waarvan 1,5 miljoen afkomstig zijn uit Nederland.

IKEA
Begin dit jaar begon IKEA al op kleine schaal met de verhuur van meubels in Nederland, Zweden, Zwitserland en Polen. Consumenten kunnen voor een bepaalde tijd meubels huren en vervolgens teruggeven aan de meubelketen. Het woonwarenhuis lapt ze daarna op om weer te kunnen verkopen. IKEA wil er zo voor zorgen dat zoveel mogelijk producten een tweede leven krijgen.

Het concept wordt naar dertig landen uitgebreid. Volgend jaar zal in al deze landen de verhuur van meubels van het Zweedse woonwarenhuis worden getest.

Dekbed Discounter
Dekbed Discounter kondigde aan te starten met het leasen van bankstellen. Sinds vorig jaar is het al mogelijk om bedden te huren. "We zien dat er grote vraag is naar constructies waarbij mensen geen producten meer bezitten, maar deze huren of leasen", vertelde eigenaar Niels Verwij.

De looptijd van de leasecontracten is vijf jaar. Na die periode kunnen klanten het contract verlengen, nieuwe meubels uitzoeken of het product voor de geldende restwaarde overnemen. Dekbed Discounter richt zich met het huurmodel op grotere luxe meubels, omdat deze vaak een 'behoorlijke kostenpost' zijn. "Bovendien zijn meubels als banken heel modegevoelig. Veel mensen willen heel graag na een jaar of vijf weer iets anders. Dankzij deze constructie is dat zo geregeld, zonder extra kosten."

Leen Bakker
Leen Bakker waagt zich ook aan een leaseconcept. Volgend jaar komt er een test met zo'n model voor banken en boxsprings bij de woonwinkelketen. Ceo Debbie Klein kondigde de proef aan in het jubileumnummer van RetailTrends. "De nieuwe consumentengeneratie vindt bezit niet meer zo belangrijk, zolang ze maar toegang hebben tot een product of oplossing."

Belangrijk is volgens Klein dat Leen Bakker een lage prijs kan bieden in een vorm die bij de formule past. Ze ziet ruimte voor diverse varianten. "Bij het ene concept beschik je voor een vast maandbedrag over vijf producten en bij een ander lease je iets voor een jaar. We willen er onze eigen draai aan geven."

Rivièra Maison
Rivièra Maison legt ook de laatste hand aan een leaseconcept, dat waarschijnlijk komend voorjaar wordt ingevoerd. Anders dan bij Leen Bakker kunnen mensen dan een heel interieur - inclusief stylingadvies - leasen. Eigenaar en oprichter Henk Teunissen zei dat in een interview met RetailTrends.

Volgens Teunissen komt het geregeld voor dat mensen niet goed weten hoe ze tot een goede combinatie van meubels moeten komen. Of bijvoorbeeld de kleur van de wand is niet de juiste of de laminaatvloer past er niet bij. Rivièra Maison kan er dan voor zorgen dat 'het gevoel' klopt, is het idee. Zijn bedrijf heeft al jaren ervaring met het inrichten van hotels en restaurants. 

HEMA
Ook HEMA wil niet achterblijven, vertelde ceo Tjeerd Jegen op het Retail & Brands Festival. Het past in de strategie om van HEMA een wereldmerk te maken. "We hebben al verzekeringen, we doen al vrij veel online met tickets en we gaan ook naar leenmodellen en huurmodellen in termen van producten."

Wheely
Op het gebied van vervoer zijn er ook nieuwe initiatieven. Zo is daar Wheely, een leaseplatform voor kinderwagens. Bij het bedrijf kunnen aanstaande ouders een leasecontract afsluiten voor een nieuwe of tweedehands kinderwagen. Een refurbished model kost tien euro per maand, een nieuw model negentien euro. Is er iets kapot aan de wagen, dan komt Wheely het onderdeel gratis vervangen. 

ABN Amro: nog veel onbenutte kansen
Er zijn kansen te over, concludeerde ABN Amro vorige maand na een onderzoek over het huren van wasmachines. Uit een onderzoek onder ruim duizend consumenten bleek dat veel mensen huur vaak nog te duur vinden ten opzichte van koop. Maar volgens de bank lukt het velen niet om een juiste afweging te maken, omdat ze de totale kosten van een zelf aangeschaft product over de hele levensduur niet kennen.

"Ze kunnen daarmee ook de waarde van de extra services zoals onderhoud en reparaties maar moeilijk op waarde schatten." Geef ze meer inzicht, is het devies. Volgens de bank liggen er nog veel onbenutte kansen en is er veel groeipotentieel. "Bedrijven doen er daarom goed aan om deze nieuwe vorm van gebruik serieus te onderzoeken."

Motivaction: vooral jongeren zien het zitten
Vooral jongeren zijn te porren voor leasen, bleek eind vorig jaar uit onderzoek van Motivaction. Waar ruim de helft van de ondervraagde 65-plussers het geeneens zou overwegen, staat de groep tot 35 jaar daar veel meer voor open. Voor slechts een kwart (28 procent) van hen is productlease géén optie, terwijl vier op de tien dit juist wel zien zitten. Geen zorgen over onderhoudskosten of andere financiële tegenvallers, dat spreekt de voorstanders vooral aan.

Bij de groep die er geen trek in heeft, bleek de prijs een barrière. Zes op de tien consumenten denken dat je met leasen altijd duurder uit bent. Maar bijna een derde denkt dat leasen van heel veel producten over vijf jaar heel normaal zal zijn. "Waarschijnlijk verwacht men daarbij dat de (gepercipieerde) prijsverschillen tegen die tijd acceptabel zullen zijn of, in het meest optimistische geval, niet meer zullen bestaan", concluderen de onderzoekers. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen