Sligro ziet winst met een kwart dalen

Sligro Food Group boekte vorig jaar een nettowinst van 34 miljoen euro. Dat was ruim een kwart minder dan in 2018. Volgens het groothandelsbedrijf drukten veranderingen in de organisatie het resultaat, terwijl er toch al sprake is van een 'uitdagend marktlandschap'.

Zo stak Sligro veel tijd en moeite in de integratie van de groothandelsactiviteiten van Heineken. De omzet liep daar sterk terug door de breuk met de voormalige wijnleverancier van Heineken. Ook loste Sligro zijn belofte van één bestelling, één levering en één factuur niet in. Verder nam Sligro groothandel De Kweker over, werd een nieuw onlinebestelplatform opgetuigd en moesten wijzigingen in de organisatie worden doorgevoerd na de verkoop van de Emté-supermarkten. In België drukten investeringen en opstartverliezen na de opening van een nieuwe locatie in Antwerpen op het resultaat.

De verkoop van Emté krijgt waarschijnlijk nog een staartje. Sligro moet rekening houden met een claim van tientallen miljoenen van Jumbo en Coop, die vinden dat Sligro de financiële situatie bij Emté te mooi heeft voorgespiegeld. Over twee weken beslist de rechter of er getuigen mogen worden gehoord.  

Topman Koen Slippens zegt dat komend jaar in het teken staat van enkele belangrijke thema's, waaronder meer aandacht voor klanttevredenheid en rendementsverbetering. Ook zal er worden gewerkt aan een betere interne samenwerking. "Na het transitiejaar 2019 gaan wij met energie en vertrouwen 2020 in."

Reacties 2


Tom Geuskens 23 jan, 14:52

Dit artikel sluit naadloos aan op onze overstap naar een andere leverancier. We begrijpen dat wij maar een fractie van de omzet creëren, maar door het overnamebeleid en de daarbij behorende problemen was onze tevredenheid naar een dusdanig laag niveau gezakt waarop wij besloten de overstap naar een andere leverancier te maken.


C M 23 jan, 23:40

Hier is alvast de eerste tip om te werken aan klanttevredenheid: bouw in godsnaam niet alle gangpaden dicht. Je kunt je met die karren niet fatsoenlijk meer een pad inslaan zonder iets te beschadigen of omver te rijden, zo vol gezet met displays. Convenience is momenteel ver te zoeken, net als een kassier/ kassière. Kassa's zijn steevast onbemand (wegens onvoldoende klanten?) en moeten altijd worden opgeroepen. En als het dan rustig is een keer zit met z'n tweeën achter de balie, ga dan niet met z'n tweeën met de rug naar de klant toe zitten. Kortom, echt welkom voel ik me d'r niet meer. Ik ben voortaan bij Hanos te vinden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!