Detailhandel noteert recordgroei omzet door coronacrisis

Detailhandel noteert recordgroei omzet door coronacrisis

De omzet van de detailhandel groeide in het derde kwartaal met 9,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Het gaat om de sterkste toename sinds het begin van de metingen in 2005. 

Net als eerder dit jaar hebben de coronamaatregelen in het derde kwartaal een wisselend effect gehad op de detailhandel. Hoewel de horeca weer geopend was, bleef de omzet van de foodwinkels toch relatief hoog (+ 6,4 procent). Bij de supermarkten nam de omzet met zes procent toe. Speciaalzaken zoals slagerijen en groentewinkels zagen hun omzet gemiddeld met 9,2 procent stijgen. 

In de non-foodsector nam de omzet met acht procent toe. Het volume, de omzet na correctie voor prijsveranderingen, steeg met 6,6 procent. Vooral de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+18,7 procent) en de winkels in meubels en woninginrichting (+17,2 procent) deden in het derde kwartaal goede zaken. Ook verkopers van recreatieartikelen (+13,8) en consumentenelektronica en witgoed (+10,6) noteerden forse omzetstijgingen.

De omzetten van kledingwinkels (-3,4 procent) en schoenen- en lederwarenwinkels (-4,9 procent) vielen lager uit, maar de daling was een stuk minder fors dan in het tweede kwartaal. De onlineomzet van de detailhandel was in het derde kwartaal 38,3 procent hoger.
 

Reacties 4


Sjaak Sjakkkkkkiirr 4 nov, 15:24

Het slaat nergens op dit


Joost Kriek 3 nov, 19:18

Wat een slecht verkeerd beeld creëerend artikel met een foto die totaal niet op zijn plaats is. Dit soort berichten zorgen voor een verkeerd beeld en zijn schadelijk voor branches waar het nu nood aan de man is. Ga je schamen Retailtrends!


Hugo Vis 3 nov, 18:21

Is dit nu pure domheid of gewoon desinteresse? Weer een foto van winkelende dames die overduidelijk kleding hebben geshopt met een kop erbij dat het allemaal geweldig gaat met een plus van 9.2%. Verderop in het artikel komen dan die lagere omzetten van respectievelijk -3.4% (kleding) en -4.9 % (schoenen, lederwaren) voorbij (let wel, dit is inclusief alle Online verkopen!) maar wat voor verkeerde voorstelling van zaken wil de auteur van dit stukje nu geven? De fysieke winkelverkopen in de mode zijn Q3 buitengewoon slecht. Hou toch eens op met die stemmingmakerij en zet eens een goed onderbouwd journalistiek stuk neer.


Herman van Wissen 3 nov, 11:54

Nieuwe Corona maatregelen zijn in supermarkten zinvoller dan een museum sluiten. Het gedrag van klanten en ondernemers zijn nog steeds onder de maat. 90% van Nederlanders komt in super. Daar is dus het meest te winnen. Strenger op een vriendelijke toon handhaven. Mondkapjes en handschoenen voor medewerkers en klanten. Wat een mooi gebaar zou dat zijn. En succes verzekerd.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!