Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2022, aan de hand van tien hoofdpunten. Vandaag: de explosieve groei van e-commerce is voorbij, fysieke retail veert op.


Na 2020 en 2021 begint ook 2022 als ‘coronajaar’. Net als bij de start van vorig jaar, zijn aan het begin van dit jaar niet-essentiële winkels gesloten en moeten we zoveel mogelijk binnen blijven. Maar ánders dan in 2021, is dat deze keer van relatief korte duur. Half januari gaan de winkels weer open en sindsdien zijn er geen nieuwe coronabeperkingen meer gekomen voor retailers.


De consument lijkt nog niet meteen de webwinkels de rug toe te keren en naar de fysieke winkel te rennen. Zo blijkt uit een onderzoek van Klarna begin februari dat de heropening van de winkels de online bestedingen nog niet drukt. Ook geeft een meerderheid van de respondenten desgevraagd de voorkeur aan online shoppen, als hun wordt gevraagd hoe ze over een jaar het liefst hun aankopen zouden doen.


Extremen zijn eruit

Maar naarmate het jaar vordert komen steeds meer signalen dat webwinkels wel degelijk te lijden hebben onder het einde van...