Vier vragen over de nieuwe eigenaar van Chasin’

Vier vragen over de nieuwe eigenaar van Chasin’

Modemerk Chasin’ is uit de failliete boedel van Score Group overgenomen door JOG Group. Wat weten we van de nieuwe eigenaar van het jeansmerk en de formules die erbij horen?


Wie is JOG Group?

JOG Group is de holding achter winkelketen Jeans Centre (opgericht in 1976) en jeansmerk Garcia (1972). De omzet bedroeg volgens de laatste beschikbare jaarrekening – over 2021 – ongeveer 118,8 miljoen euro. Dat betekende een groei van zo’n 12 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het laat zien dat de modegroep al snel weer aardig opkrabbelde na het coronajaar 2020. Toen zakte de omzet van 130 naar 105,5 miljoen. Bovendien stond er in 2020 een verlies van 3,35 miljoen euro in de boeken. Dat was in 2021 alweer weggepoetst met een nettowinst van 6,6 miljoen euro.


JOG Group is gevestigd in Alblasserdam en is een familiebedrijf. Dat geeft rust, zei ceo Mark Hommelberg eerder tegen RetailTrends. "Er zit geen drang achter dat we de omzet moeten verdubbelen...

Modemerk Chasin’ is uit de failliete boedel van Score Group overgenomen door JOG Group. Wat weten we van de nieuwe eigenaar van het jeansmerk en de formules die erbij horen?


Wie is JOG Group?

JOG Group is de holding achter winkelketen Jeans Centre (opgericht in 1976) en jeansmerk Garcia (1972). De omzet bedroeg volgens de laatste beschikbare jaarrekening – over 2021 – ongeveer 118,8 miljoen euro. Dat betekende een groei van zo’n 12 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het laat zien dat de modegroep al snel weer aardig opkrabbelde na het coronajaar 2020. Toen zakte de omzet van 130 naar 105,5 miljoen. Bovendien stond er in 2020 een verlies van 3,35 miljoen euro in de boeken. Dat was in 2021 alweer weggepoetst met een nettowinst van 6,6 miljoen euro.


JOG Group is gevestigd in Alblasserdam en is een familiebedrijf. Dat geeft rust, zei ceo Mark Hommelberg eerder tegen RetailTrends. "Er zit geen drang achter dat we de omzet moeten verdubbelen binnen een jaar. Organisch kunnen we ervoor zorgen dat we de juiste stappen zetten. We hoeven geen gekke dingen te gaan doen." Er klopt geen investeringsmaatschappij aan de deur? "Nee, er is geen private-equity-interesse. En daar zijn we ook niet in geïnteresseerd."


Hoe gaat het met Jeans Centre?

Jeans Centre is een gevestigde naam met ruim 90 winkels in Nederlandse, vooral middelgrote binnensteden. De formule is van oudsher minder vertegenwoordigd in Noord- en Zuid-Holland en ontbreekt in de drukste en duurste winkelstraten van ons land. Zo is er nog altijd geen filiaal in Amsterdam. Datzelfde geldt voor Den Haag, terwijl in Rotterdam alleen een filiaal in winkelcentrum Alexandrium te vinden is.


Jeans Centre is een gezonde keten. Net als moederbedrijf JOG Group (en zo'n beetje elke andere moderetailer) kwam de winkelketen in coronajaar 2020 tijdelijk in het rood, met een verlies van zo’n 2,8 miljoen euro. Maar een jaar later stond alweer een winst van 1,1 miljoen in de boeken. De omzet groeide dat jaar met 12 procent tot 50 miljoen euro, weer een flinke stap richting pre-coronaniveau. Die omzet komt allemaal uit Nederland, want over de landsgrenzen is Jeans Centre niet actief. Peter Berg is al sinds 2009 ceo van de retailer.


Hoe gaat het met Garcia?

Garcia heeft een andere strategie en ook een andere geschiedenis. Om te beginnen is het merk niet ‘oerhollands’: het begon in 1972, in Urbania, in de Italiaanse regio Marche. Maurizio en Isabella Garcia startten daar een denimfabriekje. Ze maakten broeken voor grote merken en besloten na een tijdje zelf een label te beginnen. Eind jaren zeventig vonden ze een afnemer in Nederland: Martin Kouwenberg. Midden jaren tachtig dreigde het doek te vallen voor het fabriekje, omdat een grote klant failliet was gegaan. Maurizio vroeg aan Kouwenberg of hij het fabriekje wilde overnemen. Dat deed hij en hij beloofde het voor altijd te laten bestaan.


Of dat 'voor altijd' lukt, is natuurlijk maar de vraag in retailland. Maar Garcia is in elk geval wel een speler van betekenis geworden. Met 2500 verkooppunten in 27 landen en 36 eigen winkels, waarvan een groot deel outlets. Anders dan Jeans Centre ziet Hommelberg voor Garcia ook kansen in andere Europese landen. “Onze focuslanden zijn DACH, Nederland, België en Frankrijk. Maar er liggen nog veel kansen in Scandinavië, Spanje en Italië. We hebben daar een goede basis, we zijn er al tien jaar bezig. We kunnen daar leren van de fouten die we gemaakt hebben in onze corelanden en op basis daarvan kunnen we onze groei daar doorzetten."


Waarom is Chasin’ een logische aanvulling op deze modegroep?

JOG Group zegt met Chasin’ een ‘gezond en groeiend’ merk aan het portfolio toe te voegen. De nieuwe aanwinst deelt dezelfde retailfilosofie als de andere merken binnen de groep. Die luidt: ‘het aanbieden van een state-of-the-art retail model in een aantrekkelijke winkelomgeving’. Met name met jeansmerk Garcia ziet het bedrijf mogelijkheden tot synergievoordelen. Omdat Garcia al sterk internationaal vertegenwoordigd is, kan Chasin’ daarvan profiteren bij de internationale uitbreiding. 


Terwijl winkelketen Score in coronatijd flink verlies leed, lukte het zustermerk Chasin' wel om positief bij te dragen aan het resultaat. Dat komt voor een groot deel door de sterke groei in de Benelux en Duitsland. In korte tijd opende het merk honderden shop-in-shops bij multibrandretailers bij onze oosterburen. Het geheim is een nieuw businessmodel voor Chasin’ waar sinds een paar jaar vol op wordt ingezet, vertelde ceo Frank Huisman een tijdje geleden aan RetailTrends: het performance retail solution-model. “Voorheen was je als retailer verplicht voor een bepaald bedrag, zeg vijftigduizend euro, aan voorraad bij een merk in te kopen”, legde Huisman uit. “Dan verkoop je in het begin goed, maar blijf je met de mindere artikelen zitten en mag je uiteindelijk blij zijn met een doorverkoop van vijftig procent.”


Chasin’ kan, door zijn jarenlange ervaring als retailer, veel beter inschatten wat goed verkoopt. Het merk begint met heel weinig voorraad in een shop-in-shop, maximaal vijftienduizend euro, en stuurt vervolgens bij op wat goed verkoopt. Dat leidt tot de flexibiliteit die we vooral kennen van de verticale fastfashionspelers. “Wij willen een topmerk met Zara-snelheid zijn”, aldus Huisman. “Ik durf wel te zeggen dat we daarin uniek zijn in de wereld.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!