Zo zetten retailers hun beste (groene) beentje voor

Zo zetten retailers hun beste (groene) beentje voor

Duurzaam, eco- en biologisch, CO2-neutraal en circulair: de groene termen buitelen over elkaar heen. Hoe dragen al die gevestigde merken en retailers daadwerkelijk hun steentje bij aan de toekomst? Tijdens Week van Duurzaamheid maakt RetailTrends de balans op. 

 

Reparatie

Outdoor is bij uitstek de branche om duurzame stappen in te initiëren. Bever, bijvoorbeeld, zet vol in op het up- en recyclen van bestaande materialen. Ook kun je er als klant terecht met allerlei reparatievragen: van mummieslaapzak tot klimschoen. “Als retailer hebben we op dat punt een belangrijke rol. Minder consumeren, zolang mogelijk met spullen doen. Dat begint met kwaliteit, maar vraagt ook om onderhoud en als het nodig is reparatie." Ook een belangrijk onderdeel: het geven van gedegen advies (‘moet ik mijn jas wassen of niet?’). Of zo’n service killing is voor verkoop? “Nee, dat zien we anders. Wij geloven in onze rol als adviseur, niet als aanjager van meer consumptie." 
 

Patagonia heeft een online reparatieplatform gelanceerd, waarmee het...

Duurzaam, eco- en biologisch, CO2-neutraal en circulair: de groene termen buitelen over elkaar heen. Hoe dragen al die gevestigde merken en retailers daadwerkelijk hun steentje bij aan de toekomst? Tijdens Week van Duurzaamheid maakt RetailTrends de balans op. 

 

  • Reparatie

Outdoor is bij uitstek de branche om duurzame stappen in te initiëren. Bever, bijvoorbeeld, zet vol in op het up- en recyclen van bestaande materialen. Ook kun je er als klant terecht met allerlei reparatievragen: van mummieslaapzak tot klimschoen. “Als retailer hebben we op dat punt een belangrijke rol. Minder consumeren, zolang mogelijk met spullen doen. Dat begint met kwaliteit, maar vraagt ook om onderhoud en als het nodig is reparatie." Ook een belangrijk onderdeel: het geven van gedegen advies (‘moet ik mijn jas wassen of niet?’). Of zo’n service killing is voor verkoop? “Nee, dat zien we anders. Wij geloven in onze rol als adviseur, niet als aanjager van meer consumptie." 
 

Patagonia heeft een online reparatieplatform gelanceerd, waarmee het duurzame merk tot 100.000 reparaties wil gaan uitvoeren. Dr. Martens opent een werkplaats voor de reparatie van eigen schoenen. Op zijn beurt heeft Decathlon besloten om sportartikelen te repareren en ze mee te laten gaan voor een tweede ronde. 
 

  • Recyclen

Zit je als consument dan toch met een kledingstuk, apparaat of sieraad dat je niet meer wil dragen, dan zijn er steeds meer mogelijkheden om de items van de vuilnisbelt te redden. Zo zamelt lingerieketen Livera kleding in voor recycle-doeleinden, en kunnen klanten hun oude elektronica inleveren bij MediaMarkt, in ruil voor shoptegoed. De ingeleverde producten worden bij een goede staat opnieuw op de markt gebracht. In de sieradenbranche gaat My Jewellery ongeveer hetzelfde te werk, met het ‘re-celebrate project’. Gedragen sieraden worden verzameld, gecheckt en opnieuw verkocht óf gebruikt voor een nieuwe ring of armband. 

 

  • Minder retouren

Toegegeven: kijkend naar enorme hopen aan geretourneerde artikelen, denken sommige retailers in de eerste instantie waarschijnlijk aan hun eígen portemonnee. Toch komt het terugdringen van alle retourtjes met een enorme milieuwinst. Zo begon Wehkamp als 1 van de eerste grote namen dit jaar met het invoeren van retourkosten. Om hoge bedragen ging het niet, maar toch: 50 cent per teruggestuurd item maakte al voldoende goed. Het zorgde voor positieve resultaten: het aantal retouren wordt inderdaad (voorzichtig) minder. De voorspelling van Cor Molenaar? “Na Wehkamp zullen er veel meer volgen. Want dit model is niet te houden.”
 

En dat klopte: ArmedAngels volgde in april. De waterrimpelingen waren ook verder in het retaillandschap voelbaar: een halfjaar na Wehkamp besloot ook modegigant H&M retourkosten te vragen, met 99 cent per geretourneerd artikel. 
 

Heb je dan tóch retouren, dan kan je ze prima opnieuw verkopen. Nike, bijvoorbeeld, geeft licht beschadigde teruggestuurde sneakers een nieuw leven in de winkel. 

 

  • Pre-loved

Dat brengt ons op tweedehands, of het hippere ‘pre-loved’. Op allerlei vlakken krijgt tweedehands meer voeten aan de grond. Dat is mondjesmaat ook te zien in de winkelstraat. In Batavia Stad Fashion Outlet opent The Next Closet iedere maand een pop-upstore vol tweedehandskleding van designermerken. Ook komt er in samenwerking met vintagewinkel Jutka & Riska een tijdelijke locatie.
Toch maken de meeste modeketens vooral online circulaire stappen. Inditex-dochter Zara rolt zijn tweedehands service dit jaar nog uit buiten het VK. Naast het laten repareren van kledingstukken, kunnen klanten ervoor kiezen om hun gedragen kleding zelf weer te verkopen. Concurrent Loavies doet dit sinds begin dit jaar, met c2c-platform Reloaved. 
 

Een kleine disclaimer: op het gebied van pre-loved valt er nog veel te winnen. Volgens deze econoom staat tweedehands nog in de kinderschoenen.

 

  • Supermarkten 

‘Borrelbrood’ van onverkocht brood, Overblijvers en receptenboekjes: supermarktketens vechten op diverse manieren tegen voedselverspilling

Los daarvan maken veel grote ketens het nodige om de schappen in de supermarkt wat groener te laten kleuren. Zo stoppen Lidl en Albert Heijn met het invliegen van groenten en fruit en voorziet Dirk versproducten sinds kort van een duurzaam keurmerk. Aldi, Jumbo, Plus en Lidl zijn gestopt met het aanbieden van wegwerptasjes voor groenten en fruit. 
 

Albert Heijn begon eerder dit jaar met een ‘trui price’-pilot: klanten kregen in 3 to go-vestigingen de keuze om voor een kop koffie extra toeslag te betalen, die gelijkstond aan de extra verborgen kosten in de keten. Die proef is inmiddels afgerond: 15 procent van de klanten bleek bereid om de ‘echte prijs’ te betalen voor een kopje zwart goud. Dat is onderdeel van de duurzaamheidsreis van Albert Heijn


Hoewel de gevestigde namen in Nederland (en daarbuiten) steeds meer in beweging komen, tonen vooral news kids on the block hun flexibiliteit en aanpassingsvermogen, door impact te maken. Denk aan het statiegeldsysteem op kleding van New Optimist, of aan disruptieve startups.  
 

RetailTrends besteedt tijdens de landelijke Week van Duurzaamheid iedere dag uitgebreid aandacht aan groene initiatieven, duurzame retailers, ecomerken en next gen-materialen. Met vandaag aan bod: The Flower Farm en Ecoalf.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!