De toekomst van tech in thuisbezorging

De toekomst van tech in thuisbezorging

Van drones tot zelfrijdende bezorgrobots op straat. Steeds meer retailers – van Amazon tot Albert Heijn – gebruiken een snufje technologie om hun producten te leveren bij klanten. Hoe ver zijn we eigenlijk? En hoe zit het met de wet- en regelgeving? 

RetailTrends vroeg het aan Carlo van de Weijer, directeur smart mobility aan de TU in Eindhoven. 

 

Het klinkt zo makkelijk: je stuurt een drone de lucht in met een pakketje naar een klant. Of je laat een zelfrijdende robot de klus klaren. Een goedkope en snelle manier om te leveren, met minimale personeelskosten.


Verschillende retailers experimenteren met deze nieuwe, eigentijdse manieren van bezorging. Diverse supermarktketens - in binnen- en buitenland - voerden de afgelopen jaren tests uit met bezorgrobots, zoals Albert Heijn en Migros. 


Ook Carrefour draaide een pilot en maakte dit jaar bekend dat het

Van drones tot zelfrijdende bezorgrobots op straat. Steeds meer retailers – van Amazon tot Albert Heijn – gebruiken een snufje technologie om hun producten te leveren bij klanten. Hoe ver zijn we eigenlijk? En hoe zit het met de wet- en regelgeving? 

RetailTrends vroeg het aan Carlo van de Weijer, directeur smart mobility aan de TU in Eindhoven. 

 

Het klinkt zo makkelijk: je stuurt een drone de lucht in met een pakketje naar een klant. Of je laat een zelfrijdende robot de klus klaren. Een goedkope en snelle manier om te leveren, met minimale personeelskosten.


Verschillende retailers experimenteren met deze nieuwe, eigentijdse manieren van bezorging. Diverse supermarktketens - in binnen- en buitenland - voerden de afgelopen jaren tests uit met bezorgrobots, zoals Albert Heijn en Migros. 


Ook Carrefour draaide een pilot en maakte dit jaar bekend dat het zijn test opschaalt. De supermarktketen wil in meer Belgische steden aan de slag met autonome bezorgrobots. De robot is uitgerust met 8 camera’s en sensoren die vooraf het bewegingsgebied in kaart hebben gebracht. De bedoeling is dat de robot ‘op termijn’ in stadscentra wordt ingezet. 


Maar ook in de lucht wordt er flink geëxperimenteerd. Domino’s testte in Zandvoort met pizzabezorging per drone en Google bezorgde er koffie mee. En Amazon niet te vergeten, dat startte met bezorging door drones in de Verenigde Staten en er ook een pilot mee draaide in het VK. Nu is de-commercegigant ook van plan om de droneleveringen uit te rollen naar Europa met een nieuwe drone (een MK30). Deze drone is lichter en kan verder vliegen dan zijn voorganger. Klanten in Italië en het Verenigd Koninkrijk hebben de primeur en kunnen binnenkort hun pakketten laten bezorgen met drones.
 

Regelgeving

Om de droneleveringen in Europa uit te rollen, zegt Amazon nauw samen te werken met de EU en nationale regeringen om aan alle regels te voldoen. En dat kan soms knap lastig zijn. Dat bleek ook toen Rewe testen uitvoerde met dronebezorging. Ondanks dat de supermarktketen hiervoor samenwerkt met de Duitse overheid, loopt het tegen een hele hoop regelgeving aan. 


Dat er veel strenge eisen verbonden zijn aan drones, is Carlo van de Weijer bekend. “Zeker als de drones zwaarder zijn dan 250 gram. Met bezorgdrones is dat per definitie het geval.” Hij vindt het meer dan terecht dat die strenge wet- en regelgeving bestaat. “Er zijn veel risico’s aan dronebezorging verbonden. Van ongevallen tot verstoring van het vliegverkeer.”


Bovendien is er ook genoeg risico voor de voortgang, stelt hij. “Het is toch een behoorlijk gewicht. De eerste drone die op iemands hoofd valt kan het hele programma aanzienlijk vertragen, zeker als het toevallig gefilmd wordt.”
 

Voor- en (vooral) nadelen 

Naast de risico’s en gevaren van dronebezorging, is er ook een groot voordeel: goedkoop en snel leveren met minimale personeelskosten. Het grootste nadeel, volgens Van de Weijer, is het geluid dat een bezorgdrone produceert. “Als je een lichte cameradrone al irritante herrie vindt maken, weet dan dat de geluidsoverlast kwadratisch omhoog gaat met het gewicht.”


Daarnaast is het energieverbruik van een drone ook relatief hoog, zeker in vergelijking met een rollende oplossing, zoals een autonome bezorgrobot. De drones zijn daarnaast vooralsnog duur en storingsgevoelig, benadrukt hij.


De opsomming met nadelen gaat verder: ook de afhandeling van een pakket zou lastiger zijn zonder mens in de buurt. “En dan is er nog horizonvervuiling. We storen ons al vaak aan de busjes vol pakketjes die door de wijk rijden, maar wat als al die pakketjes in de lucht hangen? Dan zie je tientallen tot honderden drones in de lucht. Dat maakt de wereld niet bepaald fraaier, nog los van de herrie.”
 

'We hebben al zo'n druk land'

Bij autonome bezorgwagentjes zijn de geluidsproblemen en gevaren een stuk kleiner, stelt Van de Weijer. “Maar ook die kunnen behoorlijk in de weg rijden. En we hebben al zo’n druk land.” Hij acht de mogelijkheden van de wagentjes groter dan de bezorgdrones, omdat de voordelen van lagere loonkosten ook daar gelden.


In 2020 schreven we dat de bezorging van drones door de slimme infrastructuur van steden steeds dichterbij komt. Onder meer sensoren in gebouwen, luchtvaartbakens en bijvoorbeeld straatverlichting die met elkaar door internet zijn verbonden, creëren zogenaamde ‘dronesnelwegen’ die door pakketbezorging en ook hulpdiensten ingezet kunnen worden.


Storm loopt het nog niet op het gebied van dronebezorging in Nederland. “Volgens mij is het niet meer dan af en toe een proefje”, aldus Van de Weijer. Hij ziet er weinig marktaandeel in. “Wat betreft dronebezorging is het te weinig besparing om de extra geluidsoverlast, risico en geheide problemen aan de rafelranden te rechtvaardigen.”


Maar autonome bezorgwagens, die zullen we wel gaan zien in de loop van de tijd, denkt hij. Of alle voor- en nadelen uiteindelijk tegen elkaar opwegen, moet nog blijken. “Een wereld vol drones en bezorgwagens is geen betere wereld. Niet alles wat kan, moet ook gebeuren.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!