De vernieuwingsmotor van Albert Heijn draait op volle toeren

De vernieuwingsmotor van Albert Heijn draait op volle toeren

Wouter Kolk zwengelde direct na zijn aantreden de vernieuwingsmotor van Albert Heijn aan. Van mobiel zelfscannen tot de introductie van de Allerhande-box: al in zijn eerste jaar waren al de nodige innovaties te bespeuren. Inmiddels draait de motor op volle toeren en vliegen de pilots ons om de oren.

Albert Heijn kon zich bij het aantreden Kolk, nu 3,5 jaar geleden, moeilijk aanpassen aan veranderingen. “We hadden moeite met de klant van de toekomst”, zei hij onlangs in Het Parool. Als voorbeeld wijst de topman op het openen van een nieuwe winkelformule in Eindhoven, waar drie jaar voorbereidingstijd voor nodig was. De retailer moet zich juist continu ontwikkelen, vindt hij. “Kleinere stappen maken op weg naar het einddoel. Snelheid is de sleutel.”

Albert Heijn test verspreid over zijn supermarkten verschillende technologische innovaties, maar ook het hoofdkantoor in Zaandam wordt gretig ingezet als proeftuin. Een...

Wouter Kolk zwengelde direct na zijn aantreden de vernieuwingsmotor van Albert Heijn aan. Van mobiel zelfscannen tot de introductie van de Allerhande-box: al in zijn eerste jaar waren al de nodige innovaties te bespeuren. Inmiddels draait de motor op volle toeren en vliegen de pilots ons om de oren.

Albert Heijn kon zich bij het aantreden Kolk, nu 3,5 jaar geleden, moeilijk aanpassen aan veranderingen. “We hadden moeite met de klant van de toekomst”, zei hij onlangs in Het Parool. Als voorbeeld wijst de topman op het openen van een nieuwe winkelformule in Eindhoven, waar drie jaar voorbereidingstijd voor nodig was. De retailer moet zich juist continu ontwikkelen, vindt hij. “Kleinere stappen maken op weg naar het einddoel. Snelheid is de sleutel.”

Albert Heijn test verspreid over zijn supermarkten verschillende technologische innovaties, maar ook het hoofdkantoor in Zaandam wordt gretig ingezet als proeftuin. Een overzicht met de stand van zaken van elke noviteit.

Rappie

Veel nieuwe ideeën komen uit de koker van Albert Heijn Online Labs: een team dat nieuwe concepten bedenkt en ontwikkelt om de service van de supermarktketen te verbeteren. Er wordt gebruikgemaakt van de lean startupmethode om ideeën zo snel mogelijk te testen en valideren. Een daarvan is Rappie, dat vorig jaar als snelle bezorgservice in Rotterdam werd geïntroduceerd. De retailer werkt daarvoor exclusief samen met Supperbuddy. Klanten hebben de mogelijkheid om boodschappen te bestellen die binnen twee uur, thuis of op een locatie naar keuze, bezorgd worden. Als iemand een bestelling plaatst, doet een persoonlijke buddy de boodschappen en brengt hij die op de fiets naar de klant. De bezorgdienst werd al snel uitgebreid met een app, maar is vooralsnog alleen actief in Rotterdam. Een proef om met Rappie ook op de Amsterdamse Zuidas te bezorgen vanuit een AH to go-filiaal, mislukte.

Status: In bedrijf

Bestelscherm

Rappie is inmiddels ook gekoppeld aan een bestelscherm, dat Albert Heijn in zijn winkel in Hoofddorp test. Klanten kunnen via het interactieve touchscreen hun zware boodschappen thuis laten bezorgen. Het scherm is een initiatief van Coca-Cola en ontwikkeld door Samsung Solutions. Het resultaat is een touchscreen dat niet verbonden is met het netwerk van Albert Heijn, maar ‘zich gedraagt als een mobiele telefoon in de winkel’. Het scherm draait op een simkaart en een native app van Tizen, het besturingssysteem van Samsung. Daarom is er volgens de ontwikkelaar geen tussenkomst nodig van een internetverbinding, die vaak gepaard gaat met externe pc’s, internetkabels of onstabiele wifi.

Status: In pilotfase

Slimme sloten

Het is niet het enige project waarbij Coca-Cola en Albert Heijn met elkaar samenwerken. Zo sponsort de frisdrankfabrikant ook een test van AH Labs met slimme deursloten. Voor het nieuwe project ontvangt een selecte testgroep een deurslot van de Oostenrijkse smarthomespecialist Nuki, dat al door onder meer Airbnb wordt gebruikt. Via het slimme slot zegt Albert Heijn zichzelf met toestemming van de klant toegang te willen verschaffen tot zijn huis of schuur, ‘waardoor we de boodschappen letterlijk tot in de koelkast kunnen plaatsen’. Daarmee wordt volgens de supermarktketen een belangrijke bezorgdrempel weggenomen.

Status: In pilotfase

Hiku

Een proef met een slimme koelkastmagneet was niet succesvol. Al komt dat ook doordat het bedrijf Hiku zelf is gestopt met zijn dienstverlening. Albert Heijn was de eerste supermarktketen in ons land die het apparaatje testte. Tweehonderd klanten kregen de Hiku thuis, waarmee ze boodschappen konden inspreken of scannen en zo het boodschappenlijstje in de Appie-app of op AH.nl konden vullen. Klanten konden dat lijstje vervolgens meenemen naar de winkel, of de producten in één klik toevoegen aan hun online bestelling. De testgroep heeft het advies gekregen over te stappen op de eigen winkelapp van Appie. De inzichten gebruikt Albert Heijn naar eigen zeggen om klanten hun boodschappenlijstje of online bestelling ‘nog sneller te laten samenstellen’. 

Status: Gestopt

Maaltijdmuur

Nieuw is een proef met een maaltijdmuur, die Albert Heijn de komende vier weken op het hoofdkantoor in Zaandam test. In een gekoelde verkoopautomaat worden producten verkocht zoals maaltijdsalades, verse kant-en-klaarmaaltijden en gerechten uit de Allerhande-box. De muur is volgens Albert Heijn ‘bij uitstek geschikt voor locaties waar 24/7 mensen komen of werken’. Als de oplossing aansluit, worden de mogelijkheden voor een uitrol bekeken.

Status: In pilotfase

Tap to go

Op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam bevindt zich ook een vestiging van AH to go. Daar wordt sinds eind vorig jaar de innovatie ‘tap to go’ getest, waardoor bezoekers niet meer met hun producten langs de kassa hoeven. De winkel voorzien van elektronische schapkaarten, die gescand kunnen worden met een kaart en binnenkort ook met de smartphone. Na een eenmalige aanmelding via een app, kunnen klanten het schapkaartje ‘tappen’ en vervolgens met de producten de winkel uitlopen. Binnen tien minuten wordt het bedrag automatisch van hun rekening afgeschreven.

Status: In pilotfase

Digitaal afrekenen

Ook ‘reguliere’ klanten hoeven niet meer altijd langs de kassa, als ze bij Albert Heijn hun boodschappen hebben gedaan. Vorige maand stopte de retailer de hele boodschappentrip in zijn Appie-app, door ook digital betalen mogelijk te maken. Deelnemers aan de proef in zes winkels (waaronder Utrecht en Haarlem) hoeven niet meer langs een afrekenpunt, als ze na het zelfscannen met hun telefoon ook direct op het apparaat voor de betaaloptie kiezen. De app toont vervolgens een barcode, waarmee ze de winkel kunnen verlaten.

Status: In pilotfase

Allerhande-chatbot

De hype rond chatbots gaat niet aan Albert Heijn voorbij. Vorig jaar werd al een Allerhande-chatbot geïntroduceerd op Facebook Messenger, die iedereen die dat wil elke dag automatisch een recept van de dag stuurt. Ook kunnen gebruikers snel een recept naar smaak vinden en kookvragen stellen aan de culinaire experts van Allerhande. 

Status: In bedrijf

Ruby
Inmiddels wordt door het Labs-team ook gewerkt aan de wijnchatbot Runy. Die helpt via een ‘persoonlijk’ gesprek bij het kiezen van de juiste wijn bij een gerecht of specifiek moment. Ruby zit in de pilotfase: de komende periode worden meer wijnen toegevoegd en volgt een uitrol naar recepten van Allerhande, Gall & Gall en de winkels.

Status: In pilotfase

Appie Fly
De laatste noviteit wordt samen met Transavia getest. Samen willen de twee partijen ervoor zorgen dat klanten zich niet meer druk hoeven te maken om een lege koelkast, als ze terugkomen van vakantie. Binnenkort is het mogelijk om boodschappen in het vliegtuig te bestellen, zodat die bij aankomst direct klaarstaan op Schiphol. Je schijnt tijdens de proef te kiezen uit een ontbijtbox met brood en beleg of met yoghurt en fruit. Meer is er nog niet over Appie Fly bekend. Mocht het een succes blijken, dan komt daar waarschijnlijk snel verandering in.

Status: In pilotfase

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!