IKEA steekt miljarden in vastgoed, vooral in stadscentra

IKEA steekt miljarden in vastgoed, vooral in stadscentra

IKEA is van plan om de komende drie jaar 5,8 miljard euro te investeren in vastgoed rondom winkels. Drie miljard daarvan is bestemd voor nieuwe ontwikkelingen in stadscentra in Europa, Azië en Noord-Amerika, waar ook winkels van IKEA komen.

Ondezoek van Ingka Centers, de vastgoeddivisie van het bedrijf, naar de vastgoedmarkt en klantgedrag heeft geresulteerd in ‘een geheel nieuwe manier van denken rond winkelcentra’, zegt directeur Gerard Groener in de Financial Times. De winkels moeten 'geïntegreerd worden in ontmoetingsplekken', als onderdeel van een centrum en niet als apart gebouw. 

Hoewel Groener aangeeft dat Ingka Centers vooral bezig is met de overstap naar online, is hij ervan overtuigd dat op de juiste locaties, fysieke winkels altijd werken. “Het is een kwestie van de juiste markten vinden.” Er wordt in eerste instantie gekeken naar dertig ‘megasteden’ om oude panden als postkantoren en warenhuizen op te kopen en te herontwikkelen. 

Momenteel bezit de vastgoeddivisie 9,5 miljard euro aan onroerend goed, verdeeld over 45 locaties. Tegen 2025 zouden dit er zeventig moeten zijn verspreid over vijftien landen. Naast winkels gaat het dan onder meer over kantoren, hotels en ‘IKEA-geïnspireerde’ appartementen. 

IKEA is al langere tijd bezig met een verschuiving van zijn oorspronkelijke strategie. In plaats van het positioneren van grote winkels aan de rand van de stad, focust de retailer zich vooral op kleinere winkels in het stadscentrum. Zo werd er een slaapkamerwinkel geopend in Madrid en kreeg Londen een ‘Planning Studio’.
 

Reacties 4


Ton Bos 17 nov, 11:21

Ik denk niet dat deze ‘beweging’ alleen geldt voor de grote steden. Kijk naar wat bouwmarkten doen, bedrijven als Decathlon, supermarkten, woonwinkels etc Alle aanbieders willen dichter op de huid van de klant zitten en kunnen door de steeds verdergaande digitalisering (bij klant, fabrikant en retailer) volstaan met kleinere formaten. ‘Vissen waar de vis zit’ is het adagium. Als meer klantentrekkers zich concentreren in aantrekkelijke winkelgebieden ontstaan synergie effecten en wordt ook het economisch draagvlak voor het MKB weer groter. Overheden dienen deze ontwikkelingen in goede banen te leiden, o.a. door alle betrokken partijen met elkaar in gesprek te laten blijven. De Ikea beweging is wat mij betreft een ‘metafoor’ voor wat er breder aan de hand is.


Marc Majolee 17 nov, 00:15

Groot, groter, grootst. Dit zijn plannen voor de echt grote steden. Zoals ok veel in Ruslan en Oost-Europa is te zien. Met investeringen in leisure. Ik ben benieuwd wat hun plannen voor de Nederlandse binnensteden inhouden. En Ton. Overheden en branche-,organisaties zijn geen investeerders of ontwikkelaars. Die richten zich op samenwerking. Waar IKEA bast bij heeft!


Rien Romijn 16 nov, 21:26

Beste Ton, dit blijft voorbehouden aan de grote steden die al sterk zijn. IKEA zoekt locaties met de meeste passanten, vandaar. In de overige steden worden de 'halfslachtige' maatregelen nog harder noodzakelijk.


Ton Bos 16 nov, 11:35

Deze move van Ikea draagt meer bij aan de toekomst van binnensteden dan alle halfslachtige maatregelen/ voorstellen van overheden en brancheorganisaties. Nu komt het erop aan de krachten te bundelen en gezamenlijk in dezelfde richting te werken. Ben benieuwd welke grootschalige detailhandelaren zullen volgen. Het wordt nog druk in onze steden! Dat biedt ook warenhuizen weer nieuwe kansen, mits ze technologisch niet verder achterop raken. En nu maar hopen dat bereikbaarheid en parkeertarieven de noodzakelijke aandacht blijven houden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!