Klanten niet happig op delen van data

Zo’n zes op de tien consumenten willen geen persoonlijke informatie delen met winkeliers. Bij fysieke winkels ligt dat percentage op 57 procent en bij webshops op zestig procent. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A in opdracht van ABN AMRO.

Veel consumenten zijn volgens de bank ‘behoorlijk vastberaden’ om geen data te delen. Daarbij ligt de bereidheid lager onder oudere consumenten. ABN AMRO verwacht dat de consument tijd nodig heeft om aan big data-technologie te wennen en daar geleidelijk meer voor open zal staan.

Desondanks blijkt uit het onderzoek dat de bereidheid om persoonlijke gegevens te delen de afgelopen twee jaar is gedaald. Een kwart van de ondervraagden geeft aan minder bereid te zijn, waar zestien procent meer bereid is data af te staan. Alleen van de groep 15 tot 29 jaar is de bereidheid per saldo toegenomen.

Het potentieel voor winkeliers om gegevens onder jongeren te verzamelen is volgens ABN AMRO dan ook groter. Bovendien wijst de bank erop dat 68 procent van de consumenten wel gegevens wil delen als ze weten wat ermee gebeurt. Het merendeel (54 procent) heeft daar nu geen idee van.

Om consumenten te stimuleren data te delen, adviseert de bank een financiële tegenprestatie in de vorm van kortingen, aanbiedingen en acties. Retailers doen er volgens sectorbankier Henk Hofstede vervolgens goed aan klein te beginnen. “Als retailers acties stapsgewijs ondernemen, zijn de mogelijkheden groot. Met als voorwaarde dat het verzamelen van data aan concrete doelen is gekoppeld en dat deze doelen duidelijk worden gecommuniceerd naar klanten.”

In het februarinummer van RetailTrends wordt het rapport van ABN AMRO over de mogelijkheden van data voor retailers verder belicht. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends