51 procent van de Nederlandse retailers gebruikt zijn winkels voor aanvullende dienstverlening, zoals click & collect. Een derde zet de winkel in als fulfilment center voor online bestellingen. Dat concludeert UPS in zijn Pulse of the omnichannel retailer-onderzoek op basis van ervaringen van logistiek experts van meer dan zevenhonderd retailbedrijven in Europa, waaronder honderd in Nederland.
Veertig procent van de Nederlandse retailers is van plan het winkelnetwerk of alternatieve ophaalpunten te gaan gebruiken in de komende twaalf tot vierentwintig maanden om zo meer ophaalgemak te bieden aan klanten die online bestellen. Dat is het hoogste percentage van de zeven Europese landen die onderzocht zijn. Naast Nederland zijn dat Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk en België.
Retailers zien in internationaal retourenbeleid de grootste omnichanneluitdaging. Met het beheren van defecte goederen (64 procent) en het uitvoeren van kwaliteitscontroles (vijftig procent) als grootste hoofdpijndossiers.
Om in te spelen op de behoeften van de Nederlandse online shopper zijn Nederlandse retailers van plan om gedurende de komende twee jaar de volgende diensten aan te bieden: de volgende dag leveren (64 procent), de mogelijkheid om bestellingen op te halen bij de winkels van de retailers of een alternatief ophaalpunt (veertig procent), gratis bezorging op een locatie (33 procent), bezorging op dezelfde dag (25 procent) en reserveren & ophalen bij winkels van de retailers (vijftien procent).
Reacties 0