'Winkels hebben geen technologische poespas nodig'

'Winkels hebben geen technologische poespas nodig'

Retailers moeten terug naar de ‘fundamenten van het vak’, in plaats van te experimenteren met zaken als augmented reality en slimme spiegels. “Consumenten komen niet voor gimmicks, maar voor de service”, zegt auteur David Sax van The Revenge of Analog in het oktobernummer van RetailTrends.

In een tijd waarin retail steeds digitaler wordt, signaleert Sax juist een terugkeer van de hang naar analoge ervaringen. Hij wijst onder meer op pure players die steeds meer fysieke winkels openen en Amazon dat Whole Foods heeft overgenomen. Ook het feit dat fysieke boekverkoop het lijkt te winnen van e-books, is voor hem een teken aan de wand. “Dat is juist de sector die de meeste druk voelt van Amazon.”

Fysieke winkels hebben volgens Sax geen ‘technologische poespas’ nodig. Zo ziet hij zelfscankassa’s als een schoolvoorbeeld van de ‘blinde paniek’ van retailers die ‘eerst springen en dan pas kijken’. Winkelketens moeten kritisch zijn op digitale technologie, benadrukt hij. “Wat voor waarde voegt zo’n zelfscankassa toe? Maakt het het winkelen echt beter, of niet?” 

De auteur wijst naar het nieuwe Nordstrom Local-showroomconcept als een goed voorbeeld van fysieke retail in deze tijd. Klanten kunnen er onder meer hun nagels laten doen en zich laten adviseren, maar aankopen niet direct meenemen. “Een discounter als JC Penney moet concurreren met onlinespelers om de laagste prijs te bieden, maar e-commerce kan niet de service van Nordstrom evenaren.”

In het oktobernummer van RetailTrends staat Sax uitgebreid stil bij de terugkeer van analoog en de risico’s van een heilig vertrouwen in digitaal. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie?
 

Reacties 2


Pascal Declercq 11 okt, 12:04

Nagels met koppen!
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/toon/10604


Willem Angel 12 okt, 17:05

De TV kwam, niemand zou meer naar de film of theater gaan, HET VERLIEP ANDERS. E-book kwam, er zouden geen boeken meer gelezen worden,HET GING EVEN ANDERS. Winkelen, iets kopen gaan, ontdekken, samen met iemand is wat anders als een tube tandpasta van de plank halen. Al de nieuwe electronica,software,deels te gebruiken,en soms ook weer eens helemaal niet. Verbouwen wordt gedaan omdat je klant een keer is uitgekeken op hoe het is, je met de tijd mee gaan, vast personeel met klanten relatie, en op houwen met, UITVERKOOP, SALE, RESTANTEN,2VOOR 1, etc. Een aantrekkelijke winkel houden met een goed gevoel levert je een deels vaste klantenkring op. Verover je omzet door dat in te kopen waar je jouw klantengroep blij mee kan maken.David heeft het begrepen. Een mooi poortje om het meenemen van je aantrekkelijke producten te voorkomen, het professionele gebruiken, geen tags aan de kleding met stoelnagels( dieknip men heel makkelijk door) maar taggen met de juiste pinnen die nagenoeg niet zijn te knippen. Zo maak je winst, met winst maak je een mooie winkel.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!