Retailers moeten terug naar de ‘fundamenten van het vak’, in plaats van te experimenteren met zaken als augmented reality en slimme spiegels. “Consumenten komen niet voor gimmicks, maar voor de service”, zegt auteur David Sax van The Revenge of Analog in het oktobernummer van RetailTrends.
In een tijd waarin retail steeds digitaler wordt, signaleert Sax juist een terugkeer van de hang naar analoge ervaringen. Hij wijst onder meer op pure players die steeds meer fysieke winkels openen en Amazon dat Whole Foods heeft overgenomen. Ook het feit dat fysieke boekverkoop het lijkt te winnen van e-books, is voor hem een teken aan de wand. “Dat is juist de sector die de meeste druk voelt van Amazon.”
Fysieke winkels hebben volgens Sax geen ‘technologische poespas’ nodig. Zo ziet hij zelfscankassa’s als een schoolvoorbeeld van de ‘blinde paniek’ van retailers die ‘eerst springen en dan pas kijken’. Winkelketens moeten kritisch zijn op digitale technologie, benadrukt hij. “Wat voor waarde voegt zo’n zelfscankassa toe? Maakt het het winkelen echt beter, of niet?”
De auteur wijst naar het nieuwe Nordstrom Local-showroomconcept als een goed voorbeeld van fysieke retail in deze tijd. Klanten kunnen er onder meer hun nagels laten doen en zich laten adviseren, maar aankopen niet direct meenemen. “Een discounter als JC Penney moet concurreren met onlinespelers om de laagste prijs te bieden, maar e-commerce kan niet de service van Nordstrom evenaren.”
In het oktobernummer van RetailTrends staat Sax uitgebreid stil bij de terugkeer van analoog en de risico’s van een heilig vertrouwen in digitaal. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie?
Willem Angel 12 okt, 19:05
Pascal Declercq 11 okt, 14:04