Door Kitty Koelemeijer
Hoogleraar marketing & retailing aan Nyenrode Business Universiteit
Retail en technologie vormen een magische combinatie, omdat retail nauw verbonden is met het leven van consumenten. En retailtech strekt zich uit tot alle facetten van de retailoperatie. Het meest tot de verbeelding spreekt technologie die de interactie tussen consument en retailer gemakkelijker of beter, en bij voorkeur ook leuker maakt. Daarvan zien we nog niet zoveel concrete voorbeelden die het ‘gadgetniveau’ overstijgen.
Voicetechnologie brengt daar verandering in. In de Verenigde Staten heeft een op de vijf consumenten een smartspeaker, de meeste van Amazon (Alexa) of Google (Home). Waar Amazon zich vooral op haar eigen platform richt zoekt Google samenwerking met retailers (Ahold, Auping) en producenten (Philips). Bij de introductie van de Nederlandse Google Home noemde Pim van der Feltz, ceo van Google Nederland, voice ‘de toekomst van internet’.
Wie voice zegt, zegt machine learning en artificial intelligence. De systemen zijn zeker niet feilloos, wel zelflerend. De juistheid van...
Door Kitty Koelemeijer
Hoogleraar marketing & retailing aan Nyenrode Business Universiteit
Retail en technologie vormen een magische combinatie, omdat retail nauw verbonden is met het leven van consumenten. En retailtech strekt zich uit tot alle facetten van de retailoperatie. Het meest tot de verbeelding spreekt technologie die de interactie tussen consument en retailer gemakkelijker of beter, en bij voorkeur ook leuker maakt. Daarvan zien we nog niet zoveel concrete voorbeelden die het ‘gadgetniveau’ overstijgen.
Voicetechnologie brengt daar verandering in. In de Verenigde Staten heeft een op de vijf consumenten een smartspeaker, de meeste van Amazon (Alexa) of Google (Home). Waar Amazon zich vooral op haar eigen platform richt zoekt Google samenwerking met retailers (Ahold, Auping) en producenten (Philips). Bij de introductie van de Nederlandse Google Home noemde Pim van der Feltz, ceo van Google Nederland, voice ‘de toekomst van internet’.
Wie voice zegt, zegt machine learning en artificial intelligence. De systemen zijn zeker niet feilloos, wel zelflerend. De juistheid van woorden en de nauwkeurigheid van grammatica worden veel minder belangrijk dan nu het geval is. Het systeem herkent de context en heeft op zeker moment aan een half woord genoeg. Ook de partners van Google leren. Hoe dieper ze in het leven van hun klanten kunnen doordringen, hoe beter zij zo hun klanten leren kennen en bedienen. En uiteindelijk conversational commerce succesvol kunnen maken. Op dit moment nog met boodschappenlijstjes en het makkelijker maken van koken, verhaaltjes voor het slapengaan en bediening van domotica. Het is pas het begin. Tijdens een bezoek aan China werd mij duidelijk hoe ver men daar al is met het toepassen van voice én visuele technologie in combinatie met artificial intelligence. Ook Amazon is al in staat gezichtsuitdrukkingen tot in detail te monitoren, herkennen en interpreteren. En dat kan straks overal.
De toekomst van retail ligt in de integratie met dagelijkse ervaringen. Wat dit precies betekent, is nog onduidelijk. Wie het weet, is spekkoper. Zoals de briljante astrofysicus Carl Sagan zei: “It was easy to predict mass car-ownership but hard to predict Walmart.”
Bron: RetailTrends 11
RetailTrends besteedt deze week online extra aandacht aan technologie en de kansen voor de business van morgen. In het novembernummer van RetailTrends staan we binnen de special What’s Next in Tech uitgebreid stil bij belangrijke technologische ontwikkelingen. Zo nemen we een kijkje in de keuken van Zalando, bespreken we de ondemandeconomie, onderscheiden we de gimmicks van de technologische tools die daadwerkelijk relevant zijn en duiken we in de wereld van virtuele influencers, hologramgeliefden en motion capture. Lees de special in het digitale magazine of ontdek de mogelijkheden voor een membership op RetailTrends.