Grote retailers ontdekken Israëlische technologie

Grote retailers ontdekken Israëlische technologie

Tesco opent vanaf volgend jaar kassaloze supermarkten met behulp van techbedrijf Trigo Vison uit Tel Aviv. De startup kan verder rekenen op interesse van grote retailers uit Europa, de Verenigde Staten en Japan, zegt coo Jenya Beilin in het novembernummer van RetailTrends.

In tegenstelling tot Amazon Go, richt Trigo zich op grotere winkelformaten. “Wij gaan voor echte supermarkten, niet voor een soort uit de kluiten gewassen verkoopautomaten”, zegt Beilin. De startup uit Tel Aviv werkt naast Tesco samen met de Israëlische marktleider Shufersal. Volgend jaar staat in het teken van uitrollen bij die twee partners, daarna hoopt Trigo op te schalen naar ‘honderden winkels’ wereldwijd.

Trigo Vision is een van de vele honderden startups in Tel Aviv en omgeving. Zo werkt de Nederlandse supermarktketen Marqt samen met Wasteless voor dynamische prijskaartjes op basis van houdbaarheidsdatum. Nog drie andere Nederlandse ketens gaan naar verwachting dit jaar in zee met Wasteless.

Twaalf procent van de wereldwijde investeringen in retailtechnologie ging vorig jaar naar Israëlische bedrijven. In totaal ging het om een bedrag van 568 miljoen dollar.

Voor de special What’s Next in Tech brachten we een bezoek aan Tel Aviv om de techcultuur in beeld te brengen. We spraken met diverse startups, brachten een bezoek aan innovatiehub Re:Tech en probeerden te achterhalen waarom Israël zo’n belangrijke broedplaats van retailinnovatie is. Lees de gehele reportage in het digitale magazine.
 

Reacties

De technologie maakt het mogelijk en wellicht groeien we er naar toe. Maar hoeveel mensen vinden het waardevol om geen mensen achter de kassa te hebben? Voor hoeveel mensen is dit werk en voor hoeveel mensen maakt het deel uit van hoe zij de winkel beleven?
Het is, zo lijkt het althans, voornamelijk een kostenbesparing voor de winkels zelf.
Ik vermoed dat misschien dat echt onderscheidend zijn straks zoiets inhoudt als : wij hebben echte mensen werken.
We zullen zien hoe het allemaal loopt. Uiteindelijk valt of staat het niet louter met technologie en innovatie maar of de mensen -consumenten- het willen omarmen.
Niet voor, niet tegen, wel nieuwsgierig!

Geplaatst door Esther Ligthart op 13 november 2019 om 07:40

Laatste nieuws









RetailTrends