Bol.com uit kritiek op 'onbetrouwbare' reviewgigant Trustpilot

Bol.com uit kritiek op 'onbetrouwbare' reviewgigant Trustpilot

Webwinkel bol.com meent dat de Deense reviewgigant Trustpilot 'onbetrouwbaar' is en toont daarom de driesterrenrating van het bedrijf niet meer op zijn homepage. Trustpilot is boos en zegt dat het geschetste beeld van bol.com onjuist is. Dat schrijft het AD.

Bol.com stelt dat elke klant meerdere keren achter elkaar een recensie achter kan laten op het recensieplatform van Trustpilot. "Daarnaast werden er vaak recensies achtergelaten over Zwarte PIet, wat helemaal niets met onze dienstverlening te maken had", aldus bol.com. Daarom toont de webwinkel voortaan de vijfsterrenrating van Google in plaats van de drie sterren van Trustpilot.

Trustpilot is not amused over de kritiek die bol.com uit. Volgens de reviewdienst worden recensies die niets met de aankoop of verleende service te maken hebben, verwijderd indien ze in strijd zijn met de regels van Trustpilot. Hetzelfde geldt voor negatieve recensies die niets met bol.com te maken hebben.

"We begrijpen dat het frustrerend kan zijn om reviews te ontvangen die niets te maken hebben met klantenservice en daarom kunnen bedrijven reviews rapporteren bij ons integriteitsteam. Dan stellen we een onderzoek in en wordt de recensie in het uiterste geval verwijderd", zegt een woordvoerster. Daarnaast bevestigt Trustpilot dat het mogelijk is om meerdere recensies na elkaar te plaatsen, 'om te erkennen dat er dingen kunnen veranderen gedurende de klantreis'.

Reacties 10


Onder nemer 1 mrt, 10:05

Als iemand onbetrouwbaar is, is dat wel de organisatie BOL, maken zich schuldig aan parallel inkoop, ondernemender er uitdrukken op prijs met zelfde of zelfs zijn eigen producten. Etc.. een sneue organisatie met liegend personeel.


Hugo de Boer 1 mrt, 11:53

Trustpilot is inderdaad niet te vertrouwen. Ze pretenderen een neutraal platform te zijn, maar ze verwijderen simpelweg reviews als een bedrijf daarom vraagt. Daar heb je dan weinig tegenin te brengen. Hun credo is simpel: degene die betaalt die heeft de macht. En dus hebben hun betaalde retailers een betere score.


Henk Bleiswijk 1 mrt, 13:19

Hugo de Boer heeft geen idee hoe het werkt. Iedereen die echt koopt bij een winkel kan een review schrijven. Deze blijft staan zolang er maar niet wordt gescholden of er sprake is van smaad. Helaas zijn er veel consumenten die denken dat alles maar mag en geen flauw idee hebben van wetgeving ( koop op afstand) en fatsoensnormen. Ik begrijp bol wel, de communicatie met Trustpilot gaat erg moeizaam en echte smaad reviews blijven erg lang staan door de zogeheten controle systemen.


R A 1 mrt, 14:50

Trustpilot verwijderd zeker niet reviews op verzoek van de retailer, zelfs de onterechte niet. Zou dat zo zijn zou Bol.com niet zijn beklag doen. Probleem met Trustpilot is dat iedereen (ook zonder order verificatie) lukraak mag en kan klagen compleet ongefundeerd. Een klacht omdat DHL of Postnl te laat levert wordt de webwinkel aangerekend (meteen 1 rode ster) terwijl dit buiten de macht ligt van die webwinkel. Je kunt argumenteren dat de webwinkel voor deze verzender heeft gekozen maar er zijn er maar 2 in Nederland die grotere volumes aankunnen (er is dus feitelijk geen keuze). Het gros van de klagers wil ook direct gecompenseerd worden met iets en daarom geven ze ook 1 ster als ruilmiddel. Andere grote web retailers, niet beurs genoteerd, zie je om de 2 minuten een 5 ster review krijgen omdat zij massaal de door hun goed geleverde orders/klanten uitnodigen om te schrijven en daarmee de 1 ster reviews direct overspoelen. Het zou fair zijn als je in ieder geval met naam en nummer, dus niet anoniem, je moet registreren op trustpilot en alleen geverifieerde orders een review kunnen krijgen. Bol.com heeft gewoon helemaal gelijk in deze.


Hugo de Boer 1 mrt, 16:00

Henk en R A werken blijkbaar voor Trustpilot.

Ik heb toch echt een mail van Trustpilot ontvangen dat mijn review wordt verwijderd, omdat de verkoper het niet met mijn review eens is.

Het kan zijn dat bol.com per review niet voldoende aan trustpilot betaalt en daarom deze "opschoonservice" niet geleverd krijgt. Vele andere bedrijven hebben die optie echter wel en daarmee is trustpilot geen betrouwbaar platform meer.


R A 1 mrt, 16:12

Hoi Hugo, misschien moet je eerst lezen.... ik ben nu niet echt positief over Trustpilot.... ik zou dan ook nog eerder voor Bol.com moeten werken. De verkoper kan trouwens inderdaad jouw review laten verwijderen.... dan heeft de verkoper een zeer goed onderbouwde reden aangeleverd bij Trustpilot. En nee als je betaald op wat voor manier dan ook krijg je niet een opschoonservice. Dan is het snel over voor Trustpilot.


Bert Hanans 14 mrt, 23:55

Ik ken genoeg bedrijven die fake reviews plaatsen op trustpilot. Daar hebben ze trucjes voor.


Richard V 11 dec, 19:04

Trustpilot is zeker niet objectief, mijn eerlijke ervaring en beleving op Betcity.nl gaan ze verwijderen, omdat ik bewijs moet leveren van Betcity.nl over mijn review op Trustpilot ...hoe dan ? Its all about The Money ,Triest en oneerlijk.


Ive Bos 14 mei, 00:52

Trustpilot is een mafia online, dit bedrijf brengt schade aan en heeft reeds miljoenen gekost aan bedrijven.
Wij hebben de proef gedaan, een nepwebsite opgericht en aan 100 mensen van mijn bedrijf gevraagd om een review te schrijven zoveel negatieve en X tal negatieve, dit verspreid over 6 maanden, iedereen kon maar lukraak neerschrijven wat hij wilde, niemand werd gevraag naar bewijs of meer informatie, id wie betaald kan negatieve reviews verwijderen, het goede nieuws is dat hun mafia praktijk bijna op zijn einde is want er is een politieke aanpak klaar om dit bedrijf binnen Europa van het net te halen dit is bevestigd door een goede bron in de kamer, sterker nog benaaldeelde bedrijven zullen een claim kunnen neerleggen en dat kan hen miljoenen gaan kosten, dus of even geduld, met beetje geluk komt dit voorstel nog tegen eind dit jaar op tafel, 3 advocaten en honderdtal gedupeerden hebben dit zover gekregen om het tot bij de 2de kamer te krijgen


Robert Kracht 14 mei, 01:07

Dit is inderdaad correct, ik ben zelf 1 van deze bedrijfseigenaars, we zijn hier reeds 3 jaar met bezig en uiteindelijk is het tot bij de 2de kamer op tafel gekomen, ik kreeg negatieve reviews over een periode dat onze zaak gesloten was, uiteindelijk bewezen dat het van de concurrentie kwam, hun zogezegde slimme software van trustpilot had hier niks verdacht opgemerkt,?? Is inderdaad een mafiabedrijf die asap moet worden opgekuisd. Verdient de grote poen door bedrijven een lidmaatschap aan te smeren om hun negatieve review te kunnen verwijderen. Ik vraag me reeds jaren af hoe dit toegelaten wordt.
Wat ik hier boven lees klopt als een bus, ik ken de politieker en de partij en ik hoop dat het dit jaar nog is dat dit bedrijf er vantussen wordt gehaald want is het grootste virus van en op het internet

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!