Zien: 10 verrassende storedesigns van 2023

Zien: 10 verrassende storedesigns van 2023

Laat het maar aan retailmerken over om met storedesigns te komen waarvan je mond openvalt. RetailTrends zet 10 opvallende winkelinrichtingen uit binnen- en buitenland van afgelopen jaar op een rij. 


1. Coef Men, Eindhoven 

Dat Nederlandse merken er wat van kunnen laat de nieuwe winkel van Coef Men wel zien. Wie de winkel in Eindhoven binnenkomt, kan niet om de 2 bomen heen. De bomen van 6 meter hoog zijn in de fundering van het pand geplant. Ook in de tafels pronken bomen.

De verschillende hoogten in de vloer en het plafond creëren diepte in het pand dat 300 vierkante meter beslaat. In het plafond zitten dakramen. De weerkaatsing van daglicht op het aluminium moet ervoor zorgen dat de winkel er steeds anders uitziet.

Laat het maar aan retailmerken over om met storedesigns te komen waarvan je mond openvalt. RetailTrends zet 10 opvallende winkelinrichtingen uit binnen- en buitenland van afgelopen jaar op een rij. 


1. Coef Men, Eindhoven 

Dat Nederlandse merken er wat van kunnen laat de nieuwe winkel van Coef Men wel zien. Wie de winkel in Eindhoven binnenkomt, kan niet om de 2 bomen heen. De bomen van 6 meter hoog zijn in de fundering van het pand geplant. Ook in de tafels pronken bomen.

De verschillende hoogten in de vloer en het plafond creëren diepte in het pand dat 300 vierkante meter beslaat. In het plafond zitten dakramen. De weerkaatsing van daglicht op het aluminium moet ervoor zorgen dat de winkel er steeds anders uitziet.


 
2. Barbie X Zara, New York, Parijs

Pretty in pink is het motto in Zara’s pop-upstores in New York en Parijs. Net als veel andere bedrijven lift de modeketen graag mee op de mediahype rond de Barbie-film. En geef ze eens ongelijk, als een film al binnen 3 weken 1 miljard dollar opbrengt. 

Naast een Barbie-kledingcollectie bevatten de pop-upwinkels accessoires, schoonheidsproducten en woonaccessoires te vinden. Uiteraard uitgevoerd in allerlei tinten roze én glitters.


3. Jacquemus, Parijs

We blijven even à Paris. Luxemerk Jacquemus toverde Galeries Lafayette om tot een expositieruimte en pretpark voor tassenliefhebbers. Verspreid over maar liefst 16 verdiepingen stonden levensgrote kunstobjecten die verwijzen naar alledaagse huishoudelijke situaties en de huidige maatschappij waarin alles ‘Instagrammable’ moet zijn.   


Ook een knipoog: een grote vending machine in het pand, waarmee wordt verwezen naar de democratisering van luxe. Het nog onafhankelijke label wil zijn exclusiviteit juist behouden.  “In een tijd waarin de luxesector zijn klantenbestand zoveel mogelijk uitbreidt, slaan we de tegenovergestelde weg in.” 

4. Freitag, Zürich

Nog een tassenmerk dat zaken graag op zijn eigen manier doet: Freitag. Het Zwitserse merk blaast dit jaar 30 kaarsjes uit. Reden genoeg voor een opvallende aanpassing van de flagshipstore in Zürich, namelijk tot supermarkt met de naam Donnerstag Weeks.

De gedachte erachter? Freitag werd opgericht door de broers Daniel en Markus Freitag. Het merk maakt voornamelijk tassen van gerecyclede vrachtwagenzeilen. Een paar jaar na de oprichting deed Markus boodschappen bij een van de grootste supermarktketens van Zwitserland. Tussen de wortels en koekjes kwam hij een kopie van de Freitag-tas tegen, die Donnerstag (donderdag) werd genoemd, en massaal werd geproduceerd uit nieuw en niet-duurzaam plastic. Lang verhaal kort: de tassen werden uit de schappen gehaald en de supermarktketen beloofde nooit meer tassen naar dagen van de week te noemen.  



4. Douxe, Amsterdam

Een hotel of een winkel, waarom zou je kiezen? In de Amsterdamse flagshipstore van Douxe komen retail en hotellerie samen. Je komt binnen via een mini-lobby, kunt een drankje nemen in de bar en producten ontdekken in bijvoorbeeld de cottonlobby of fragrancelobby. 

Bijzonder zijn de Oriental- en Raffles-suites, vernoemd naar de gelijknamige hotels in Bangkok en Singapore. Het zijn odes aan de hotels waar managing director Liselotte Koenders vroeger veel verbleef. Haar vader werkte veel in het buitenland en daardoor werd er vaak verhuisd. In de overbruggingstijd, die soms opliep tot zes maanden, woonde zij in die hotels.


5. Nike, Antwerpen

Voor een heel andere sfeer moet je bij Nike zijn. De sportretailer opende dit jaar een nieuwe flagshipstore aan de Meir in Antwerpen. De winkel is ingericht volgens het futuristische Nike Rise-winkelconcept. Dat betekent: veel technologische snufjes, betonkleuren en stalen accenten. 


Nike introduceerde Nike Rise eerder al in Seoul en Londen. Het winkelconcept moet een brug slaan tussen de fysieke en digitale winkelervaring. Zo kunnen klanten zich aanmelden voor een fysieke of virtuele stylingafspraak.


6. Louis Vuitton, Seoul

Aanschuiven maar! Louis Vuitton opende in Seoul een pop-uprestaurant in zijn flagshipstore. Tussen de Koreaanse gangen door kunnen gasten zich vergapen aan items uit onder andere Objets Nomades, Louis Vuittons meubelcollectie. Ook aan het plafond is gedacht. Daar hangt de Quetzal, een decoratieve mobiel die verwijst naar de gelijknamige iconische vogel uit Zuid-Amerika. Prijskaartje: 11.800 dollar per stuk.


De locatie in Seoul is alweer de derde culinaire pop-up van Louis Vuitton. De uitbreiding naar horeca sluit aan bij de strategie van moederconcern LVMH: het domineren van de luxemarkt door de welgestelde consument in uiteenlopende categorieën te bedienen, in kleding en sieraden, maar ook in motorjachten en hotels. Luxemerk Prada doet iets vergelijkbaars in zijn café in warenhuis Harrods. 

 

7. Breitling, Den Haag

‘Eindelijk!’, zal ceo Jan-Paul ten Hoopen van Breitling gedacht hebben bij de opening van de jongste brandstore. De winkel in Den Haag is ingericht volgens een nieuw winkelconcept met onder andere een bar. Blurring stond al een tijd op het verlanglijstje van het horlogemerk. 



“Het idee is eigenlijk hartstikke simpel”, zo vertelde Ten Hoopen eerder al aan RetailTrends. “Een kopje koffie of cocktail, terwijl je intussen horloges kunt zien en kopen. Dat is nog hartstikke uniek in de markt, maar het heeft zichzelf meer dan eens bewezen als succesvolle formule.”

In het nieuwe concept is ook ruimte voor branded kledingitems van het horlogemerk. Wat verder opvalt: de motor midden in de winkel. 



8. Skims, Londen

Zeg duikplanken, een chromen palmboom en veel babyblauwe details en je hebt de pop-upstore van Skims in Harrods. Het merk van celebrity Kim Kardashian verkoopt shapewear, ondergoed, kleding en badkleding.




Investeerders pompten afgelopen zomer nog 270 miljoen dollar in Skims. De waarde van het merk werd ten tijde van de investeringsronde geschat op 4 miljard dollar. Het groeigeld is bedoeld om fysieke winkels te openen in de VS en Europa en om uit te breiden met mannenkleding. Dit jaar verwacht het merk een omzet van 750 miljoen dollar.

9. Donnybrook Fair, Dublin

In een buitenwijk van Dublin kom je Donnybrook Fair tegen. Deze delicatessenwinkel is ruim 9.000 vierkante meter en beslaat 2 verdiepingen. Op de begane grond is er een foodmarket waar onder meer versproducten zoals zeevruchten, vlees, kaas en sap te krijgen zijn. Ook is er een koffiebar en zijn er verschillende wijnen te koop. Op de bovenste verdieping van Donnybrook Fair bevindt zich het Loft-restaurant. 




10. Hul Le Kes, Arnhem

Last but not least: de flagshipstore van Hul Le Kes in Arnhem. De winkel wil een broedplaats voor circulariteit zijn. Het modelabel heeft een industriële ruimte ingericht met zowel eigen collecties als initiatieven van andere designers die zich bezighouden met upcycling en circulariteit. ‘We gaan graag een stap verder dan alleen circulaire producten’, aldus het merk. ‘We zijn graag regeneratief in alles wat we doen. Daarom kunnen klanten hier een nieuwe aanpak van mode ontdekken.’ 


Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!