Waar het cometicamerk van luxeconcern LVMH in 1969 startte met een klein winkeltje in Limoges, in het midden van Frankrijk, zoekt Sephora zo'n 55 jaar later opnieuw Zuid-Europa op. In Italië, ditmaal, met een flagshipstore in het historisch hart van Florence.
De Via dei Calzaiuoli is de oudste winkelstraat van Florence, en volgens menig retailer nog altijd de meest belangrijke weg van de stad. Het nieuwe vlaggenschip van Sephora, dat enkele weken geleden zijn deuren opende, is gevestigd Buonaiuti Bazaar, de oude marktkoophal in de Italiaanse stad.
Hoewel de lente lonkt, is er op de eerste verdieping een wintertuin te vinden. In combinatie met het gebruik van robuust zwart staal en witmarmeren vloeren, zorgt het groen voor een kalm en luxueus gevoel.
Waar het cometicamerk van luxeconcern LVMH in 1969 startte met een klein winkeltje in Limoges, in het midden van Frankrijk, zoekt Sephora zo'n 55 jaar later opnieuw Zuid-Europa op. In Italië, ditmaal, met een flagshipstore in het historisch hart van Florence.
De Via dei Calzaiuoli is de oudste winkelstraat van Florence, en volgens menig retailer nog altijd de meest belangrijke weg van de stad. Het nieuwe vlaggenschip van Sephora, dat enkele weken geleden zijn deuren opende, is gevestigd Buonaiuti Bazaar, de oude marktkoophal in de Italiaanse stad.
Hoewel de lente lonkt, is er op de eerste verdieping een wintertuin te vinden. In combinatie met het gebruik van robuust zwart staal en witmarmeren vloeren, zorgt het groen voor een kalm en luxueus gevoel.
De beautyhub, volgens Europa-president Sylvie Moreau het hart van elke Sephora-winkel, is ontworpen als knipoog naar de Art Nouveau-stijl van het balkon en het glazen gewelf in de winkel. "We denken graag dat het een nieuw Florentijns 'herkenningspunt' zou kunnen worden in de stad: als een plek die bekendstaat om zijn uniciteit."
Sephora staat bekend om zijn vooruitstrevende fysieke footprint. De winkels zijn social hubs, waarin het draait om emotie, advies en ontdekking van de klant. De toonaangevende beautyketen, die inmiddels onder de luxeparaplu van het eveneens Franse LVMH valt, is zelf met zo'n drieduizend winkels, 36 duizend medewerkers en een miljardenomzet een speler van formaat.
Toch moet het merk zichzelf opnieuw uitvinden. Door altijd in te blijven zetten op winkels, maar ook in online, bijvoorbeeld. "Wij geloven dat de toekomst van de beauty-retailervaring ligt in het samenbrengen van het beste van twee werelden", vertelde Moreau eerder al. "Het succes van de winkel moeten we integreren in de online experience. En omgekeerd moeten we digitalisering en techniek naar de winkel brengen, bijvoorbeeld virtueel passen en huidanalyses."
En dat zorgt voor fans; veel fans. Op de openingsdag van de nieuwe flagshipstore dromden de Italiaanse bezoekers voor de deur, om de nieuwe brandstore van dichtbij te kunnen bewonderen.
"We geloven in beauty. We geloven in merken. We geloven in winkels. We geloven in teams. We geloven in de kracht van human touch en in de kracht van connecties."