5 manieren om meer klanten naar jouw winkel te trekken!

5 manieren om meer klanten naar jouw winkel te trekken!

Dankzij de groeiende e-commercemarkt is het steeds moeilijker voor de ondernemer met een fysieke winkel om zich aan het winkelende publiek te laten zien. Waar een webshop snel online advertenties kan inzetten om nieuwe klanten te werven, gaat dat voor de fysieke winkel toch een stuk lastiger. Daarom beschrijven we vijf promotie manieren hoe jij meer klanten naar jouw winkel kunt trekken. 

1.    Promotie winkel; 
De beste promotie van jouw winkel is een fijne uitstraling als je voor de ingang staat. Ook een plek waar je hartelijk wordt ontvangen, zonder opdringerig gedoe. Heb jij een sfeervolle etalage, dan zijn mensen sneller geneigd om bij je naar binnen te komen. De warme en menselijke sfeer wordt altijd zeer gewaardeerd. Denk ook aan het afspelen van muziek in je winkel wat kan bijdragen aan een warme sfeer. Laat stickers bedrukken met logo ter promotie van jouw winkel of zorg voor een opvallende uiting aan de gevel! Je mag best laten zien dat je bestaat. 

2.    Plan thema’s in;
Je ziet het met name bij kledingwinkels die elk seizoen een nieuwe collectie presenteren. Op deze momenten wordt de winkel weer helemaal omgebouwd naar het betreffende seizoen. Het trekt mensen aan om de nieuwe collectie te komen bewonderen. Speel daarom goed in op de seizoenen en feestdagen en maak een duidelijke en haalbare planning voor jezelf.

Daarentegen kun je ook nieuwe klanten naar je winkel trekken door in te spelen op grote sporttoernooien zoals het EK voetbal of organiseer met Pasen dat kinderen met de paashaas op de foto kunnen bijvoorbeeld. Een goede reden om er met het gezin op uit te trekken. Vergeet dan niet om foto’s te maken voor je online kanalen. 

3.    Meer klanten aantrekken met drukwerk;
Vergroot je bereik met flyers of folders met leuke acties of laat een brochure bedrukken om jouw assortiment extra uit te lichten. Maar denk ook eens aan unieke raamstickers om de nieuwe collectie of producten aan te kondigen. Met leuke en opvallende signing creëer je een fijne eerste indruk. Door op een slimme manier verschillende uitingen te combineren kan je toch op subtiele manier je winkel promoten.

4.    Werk samen met lokale ondernemers;
Ook concullega’s hebben last van de afnemende trend in winkelend publiek.  Overweeg daarom om je krachten te bundelen! Dat kan met een vergelijkbare winkel zoals jij die hebt, maar uiteraard ook in combinatie met een horecagelegenheid. Denk aan een combinatie deal waarbij tegen gereduceerd tarief een kop koffie gehaald kan worden of wanneer je een (tijdelijke) korting krijgt bij een aankoop in jouw winkel in het geval je juist eerst aan de koffie zit. Maar dit kan ook de vorm van een georganiseerde wandeltocht door de stad waarbij het winkelen afgewisseld kan worden met andere activiteiten en bezienswaardigheden. 

5.    Vergeet je online vindbaarheid niet;
Dat de focus van jouw winkel met name offline is betekent natuurlijk niet dat je het stukje online moet vergeten. Je online vindbaarheid is van belang wanneer mensen specifiek op zoek zijn naar een winkel zoals die van jou. Dat betekent dat je een Google-profiel, genaamd Google mijn bedrijf, voor je winkel kunt aanmaken, zodat je ook zichtbaar bent in Google Maps bijvoorbeeld. 

Daarnaast zou het mooi zijn als je ook online al een deel van je assortiment kunt laten zien. Vergeet daarbij niet om de meest actuele folder of acties op je website te communiceren. Zeker in combinatie met social media kanalen liggen er diverse mogelijkheden om klanten naar je winkel toe te trekken. Dat betekent dat een gezonde wisselwerking tussen online en offline promotie vaak een goede combinatie is. 

De meest gestelde vraag is “hoe krijg ik meer klanten?”, maar het is lastig om daar het juiste antwoord op te geven. Het is van teveel verschillende punten afhankelijk. Naast het type winkel heeft de locatie ook invloed op het aantrekken van (nieuwe) bezoekers en potentiële klanten. Uiteindelijk draait het op een gezonde wisselwerking tussen online en offline. 

Bekijk daarom goed wat vooral het beste bij jou als persoon en je winkel past. Schroom niet om met andere ondernemers het gesprek aan te gaan om ervaringen uit te wisselen en eventueel krachten te bundelen. 

In steeds meer plaatsen zien we ook dat ondernemers zich verenigen en zorgen voor verschillende evenementen voor jong en oud. Dit alles met het doel om meer bezoekers naar de betreffende steden te krijgen. Daarnaast zijn dit soort initiatieven ook betaalbaarder doordat de kosten gedeeld kunnen worden. In sommige gemeenten worden er ook budgetten vrijgemaakt ten behoeve van de marketing van de stad of dorp. 

Mocht je meer willen weten hoe je jouw bedrijf of winkel het beste kunt promoten, schakel dan de hulp in van marketing professionals. Deze specialisten kunnen samen met jou een gedegen plan opstellen om meer klanten naar je winkel of locatie te trekken. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!