De Consumentenbond wil dat de Europese Commissie actie onderneemt tegen het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Volgens de bond doet Meta te weinig tegen advertenties van nepwebshops.
De Consumentenbond onderzocht ruim 100 nepwebshops, waarvan er 71 klanten bereiken via advertenties op Facebook en Instagram. Meta controleert de identiteit van de adverteerders nauwelijks, zegt de bond. Dat terwijl grote onlineplatforms verplicht zijn om malafide content actief te weren en risico’s voor consumenten zoveel mogelijk te beperken. Dit staat in de Digital Services Act, een Europese richtlijn die sinds een jaar geldt.
Facebook en Instagram reageren ook laks op meldingen van de politie. Ze verwijderen op verzoek wel de gewraakte advertentie, maar niet alle ándere advertenties die naar dezelfde nepshop linken. "De fraudeafdeling van Meta verlangt per advertentie een compleet rapport met onderbouwing", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. "Maar dat is een onmogelijke belasting van de politie. Meta moet, als de politie daarom vraagt, gewoon alle advertenties verwijderen die naar de criminele website verwijzen."
Volgens de Fraudehelpdesk duiken er steeds vaker nepwebshops op. Soms lijken de namen op die van bestaande retailers en merken, zoals HEMA en Ted Baker. RetailTrends sprak er vorige week over met de Fraudehelpdesk.
Reacties 0