Detaillisten moeten flexibel en servicegericht opereren
Gepubliceerd op 29 november 2004 om 00:00
Veel detaillisten zijn in te sterke mate gefixeerd op hun eigen business en zijn zich te weinig bewust van wat er daarbuiten gebeurt. Hierdoor hebben zij geen zicht op de nieuwe kansen die deze veranderingen met zich meebrengen. Dat zegt trendwatcher Richard Lamb (ToekomstTafel.nl). Volgens Lamb kunnen bedrijven hun kennis en netwerk desgewenst aanwenden om te gaan opereren in een volstrekt nieuwe branche: `Het Finse bedrijf Nokia, van de mobiele telefonie, zat vroeger ook in een andere sector toen men nog houtsnippers voor de papierindustrie produceerde.` Hij noemt ook allochtone winkeliers als voorbeeld van hoe de detailhandel zou moeten opereren; namelijk veel service bieden en het aanbod aanpassen op wat de mensen willen hebben. Veel detaillisten lijken het belang van het bieden van toegevoegde waarde echter onvoldoende te onderkennen: zo werken zij met goedkoop, onervaren en ondeskundig personeel dat weinig kennis heeft van producten die in de winkel verkocht worden. Dat terwijl de kleine detaillist het juist moet hebben van service en kennis van het product omdat hij een prijsoorlog met de supermarkten sowieso verliest.
Reacties 0