De Bijenkorf start volgend jaar met digital personal shopping. Daarbij kiezen medewerkers van de warenhuisketen outfits uit voor zijn klanten op basis van een chatgesprek. Dat laat ceo Giovanni Colauto weten in het decembernummer van RetailTrends, dat vrijdag verschijnt.
De Bijenkorf maakt volop gebruik van social media voor de nieuwe dienst. Zo wordt volgens afspraak het Facebook-profiel van de klant bekeken en gechat via Instagram of WhatsApp. “Ik selecteer vervolgens als retailer een aantal daarbij passende outfits”, legt Colauto uit.
De outfits worden volgens de traditionele benadering van e-commerce naar het huisadres van de klant gestuurd. Ook wordt het mogelijk om met de klant af te spreken in één van de winkels voor persoonlijk advies, zegt de ceo. “Je bedient dus de omnichannel shopper, gebruikt social media en je zet de winkel in als communicatie- en verkoopplatform. Wij kunnen daarin een stap verder gaan dan een pure player.”
Vooralsnog zijn het vooral pure players die brood zien in personal shopping. Voorbeelden uit eigen land zijn onder meer The Cloakroom en House of Einstein. Internationaal zijn partijen als Stitch Fix, Outfittery en Zalando actief op het gebied van curated commerce.
Giovanni Colauto vertelt in het decembernummer van RetailTrends meer over de omnichannel stappen van de Bijenkorf. Daarnaast gaat hij in op het belang van conversie, het afscheid van private labels en vertelt hij waarom de winkelketen actief blijft in het middensegment. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op het volledig vernieuwde magazine van RetailTrends.
Reacties 0