Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2022, aan de hand van tien hoofdpunten. Vandaag: veertien faillissementen die in het oog springen.
Bakker.com
Ruim 23 miljoen, 10,3 miljoen en 11,2 miljoen euro. In de drie jaren na de doorstart in 2018 lijdt groenverkoper Bakker.com forse verliezen. Op 24 mei dit jaar valt opnieuw het doek voor het in Lisse gevestigde bedrijf.
Bakker.com spreekt van 'een aanhoudend en zeer fors omzetverlies' na de opheffing van de coronamaatregelen. Consumenten geven hun geld liever uit in de horeca of in fysieke winkels. De omzet van Bakker.com halveert, terwijl de voorjaarsverkoop juist zo belangrijk is voor de groenbranche.
Een maand na het faillissement maakt Bakker.com een doorstart. Het Franse bedrijf Willemse neemt de zaak over.
Drogisterij.net
Ondernemer...
Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2022, aan de hand van tien hoofdpunten. Vandaag: veertien faillissementen die in het oog springen.
Bakker.com
Ruim 23 miljoen, 10,3 miljoen en 11,2 miljoen euro. In de drie jaren na de doorstart in 2018 lijdt groenverkoper Bakker.com forse verliezen. Op 24 mei dit jaar valt opnieuw het doek voor het in Lisse gevestigde bedrijf.
Bakker.com spreekt van 'een aanhoudend en zeer fors omzetverlies' na de opheffing van de coronamaatregelen. Consumenten geven hun geld liever uit in de horeca of in fysieke winkels. De omzet van Bakker.com halveert, terwijl de voorjaarsverkoop juist zo belangrijk is voor de groenbranche.
Een maand na het faillissement maakt Bakker.com een doorstart. Het Franse bedrijf Willemse neemt de zaak over.
Drogisterij.net
Ondernemer Jaap Santifort is er vroeg bij. In 1999, lang voordat Kruidvat en Etos een webwinkel zouden openen, begint hij Drogisterij.net. De webshop overleeft de dot-com bubble, maar door toegenomen concurrentie krijgt het bedrijf het in de jaren erna wel lastiger. Eind mei gaat het bedrijf failliet. Santifort is er dan al vier jaar weg.
Volgens curator Gertjo Helmig kwam Drogisterij.net onder meer in de problemen door te kleine marges. Ook de coronacrisis speelt een rol, begrijpt hij van het bestuur. "Ze wisten niet goed wat ze moesten inkopen. De ene keer mondkapjes, dan doekjes en dan weer wat anders. Daar hebben ze zich in vergist."
Begin juli maakt Drogisterij.net een doorstart. Het in Winschoten gevestigde verzendhuis Droginet, bekend van onder meer webwinkel KoopjesDrogisterij, is de nieuwe eigenaar. Het bedrijf neemt geen personeel over van Drogisterij.net, dat in het Zuid-Hollandse Stellendam is gevestigd.
ETQ
In november gaat het Amsterdamse schoenenmerk ETQ failliet. Opvallend, want nog geen jaar geleden staken investeerders miljoenen in het bedrijf, dat in 2010 is opgericht door Patrick van der Woude. Na Adriaan Mol (Mollie) had ook Sebastian Monteban (Brandfield) zich als investeerder bij het merk aangesloten.
ETQ kwam naar eigen zeggen in de problemen door kwaliteits- en leveringsproblemen van een toeleverancier, blijkt uit het faillissementsverslag.
Ook ETQ maakt een doorstart. Micanza in Groningen zet het schoenenmerk voort. Curator Jurgen van den Heuvel wil niet zeggen wie er achter Micanza zit, maar uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel blijkt dat het om Sebastian Monteban gaat. Die gaat door met de webshop, de in 2015 geopende winkel aan het Singel in Amsterdam is gesloten.
Home Discounter
Na drie jaar alleen online actief te zijn geweest, opent Home Discounter begin april een city store in Ridderkerk. Er zijn plannen voor meer winkels, wat uiteindelijk voor landelijke dekking moet gaan zorgen.
Zover komt het niet. Eind augustus vraagt het bedrijf het faillissement aan. Volgens de bestuurders zijn leveringsproblemen de belangrijkste oorzaak. Woorden als coronacrisis en Oekraïne vallen.
Een doorstart zit er niet in. Gesprekken met geïnteresseerde partijen hebben tot niets geleid, meldt de curator medio december in zijn tweede faillissementsverslag.
Homestock
Nog een faillissement in de woonbranche, die het over het algemeen in coronatijd juist zo goed deed. Homestock wordt in juni op eigen aangifte failliet verklaard. De zes vestigingen en de webwinkel gaan dicht.
Volgens de directie is het faillissement het gevolg van plotseling tegenvallende resultaten van een aantal vestigingen. Ook de inflatie en de impact van de oorlog in Oekraïne op de leveringen van materialen spelen mee.
Ruim dertig partijen tonen interesse voor een doorstart, maar dat blijkt geen garantie voor succes. "Uiteindelijk hebben echter slechts vijf gegadigden een bod uitgebracht en bleek maar één van hen bereid om één winkel van Homestock te willen voortzetten", zegt de curator. Het bod is niet aanvaard.
Keymusic
Keymusic, dat muziekinstrumenten en -apparatuur verkoopt, gaat in september failliet. Dat gebeurde in 2019 ook al. "Het is heel zonde", zegt eigenaar Jan 't Hoen tegen RetailTrends. "We hebben er met heel veel mensen enthousiast aan gewerkt, maar het is niet gelukt."
't Hoen, die Keymusic destijds doorstartte, noemt de coronacrisis als belangrijkste oorzaak. "Vooral de laatste coronaslag in het vierde kwartaal van vorig jaar was voor ons een heel zware." Winkels moesten dicht en de supplychain haperde. Keymusic zette sinds de doorstart in 2019 in op groei, maar de financiering bleek een probleem.
Er wordt geen overnamekandidaat gevonden. 't Hoen koopt de voorraad op en gaat verder met twee pop-upwinkels, in Utrecht en Eindhoven. Ook de webshop is weer open.
Kings of Indigo
"Het doet absoluut pijn om alles achter te laten waar we zo hard voor hebben gewerkt", meldt Tony Tonnaer medio november op LinkedIn. Zijn in 2011 opgerichte jeansmerk Kings of Indigo is failliet.
In 2018 overleefde het merk nog het faillissement van Varova Fashion Holding doordat Tonnaer het terugkocht. Dat nu alsnog het doek valt, komt volgens hem door een mix van factoren. Hij wijst op een moeizame overgang vanuit de VFH-organisatie, twee jaar schade door de coronacrisis, productieproblemen, late leveringen en inflatie.
Vlak voor kerst is er witte rook: Kings of Indigo maakt een doorstart onder het Duitse ondernemersduo Kathrin en Sebastian Proft. Tonnaer keert niet terug.
Made.com
De Britse woonwebwinkel Made.com lijdt al jaren forse verliezen. Maar na het eerste halfjaar van 2022 ziet het er wel heel somber uit: 40,6 miljoen euro in het rood. Made.com voert een ontslagronde door, waarbij zo'n tweehonderd banen worden geschrapt, en gaat op zoek naar een koper.
Eind oktober neemt Made.com - ook actief in Nederland - geen nieuwe bestellingen meer aan, de site is uit de lucht. Gesprekken over een verkoop zijn op niets uitgelopen. Begin november vraagt Made.com uitstel van betaling aan, waarna het faillissement wordt uitgesproken.
Warenhuisbedrijf Next neemt na overleg met de bewindvoerders de merkrechten, website en intellectuele eigendommen over.
Manaw
Een onlinesupermarkt met producten uit diverse wereldkeukens. Dat is Manaw, dat in de zomer van 2021 van start gaat in Amsterdam en Zaandam.
De opvallende lilablauwe Fiat Doblo's duiken later ook op in tientallen andere plaatsen, zoals Volendam, Monnickendam, Beverwijk, Amstelveen en Hoofddorp. Oprichter en eigenaar Talha Ulucay kondigt in april dit jaar aan dat Manaw ook in Den Haag en Rotterdam gaat bezorgen. Maar zover komt het niet. Een jaar na de oprichting is het bedrijf failliet.
Het faillissement is aangevraagd door het bedrijf waar Manaw 41 bezorgwagens leasede. Manaw kwam naar eigen zeggen in de problemen doordat de omzetten achterbleven bij de kosten. De zoektocht naar een overnamekandidaat liep op niets uit. Ook na het faillissement wordt die niet gevonden. Manaw heeft een schuld van meer dan 2 miljoen euro.
Office Centre
Kantoorartikelenhandelaar Office Centre gaat begin maart failliet. Het bedrijf heeft dan 32 winkels en 348 medewerkers.
Het bedrijf leed al twee jaar forse verliezen, blijkt uit het faillissementsverslag. Ondanks onder meer intensief management en kostenreductie lukte het, mede door winkelsluitingen tijdens de coronacrisis, niet om de omzet op te krikken.
De winkels maken geen doorstart. De webshop met kantoorartikelen gaat wel door onder zusterbedrijf Staples, dat ook het accountmanagement en het contractmanagement overneemt. Twaalf medewerkers behouden hun baan.
Riverdale
Riverdale maakt eind 2021 bekend dat het in Nederlands MerkGoed (NMG) een investeerder heeft gevonden. NMG neemt een 'significant' belang in het woonmerk.
Volgens algemeen directeur Marcel Bregman heeft het familiebedrijf mede door corona twee zware jaren achter de rug. "We hadden daarbij te veel hooi op onze vork genomen, waardoor we focus verloren, met omzetdaling als gevolg." In juni dit jaar gaat het alsnog mis. Opnieuw wordt naar de coronacrisis gewezen. De levertijden werden veel langer en de tarieven voor de zeevrachten stegen fors.
Een groep lokale investeerders zet Riverdale na het faillissement in afgeslankte vorm voort.
Suittruck
In april valt na zes jaar het doek voor 'traveling tailor' Suittruck, dat met trucks door het land reed om kleding op maat aan te meten en te verkopen.
De voormalige RetailRookie is opgericht door Rutger Vlaming. De coronacrisis gaf zijn bedrijf de genadeklap, zegt hij tegen RTL Nieuws en later ook tegen de curator.
Suittruck was actief in Nederland en België. Maar Vlaming had ook plannen om naar de VS te gaan, zei hij vlak voor de coronacrisis nog tijdens Stores That Wow. Waar hij wel heenging, was Mallorca. Maar dan na het faillissement, 'om simpel gezegd mezelf weer even opnieuw te ontdekken'. Hij is 'lekker op weg', meldt Vlaming op LinkedIn.
TOM
Van een fietsenwinkel in Tilburg naar een bedrijf met veertien webshops en zo'n zeshonderd medewerkers. Het verhaal van TOM in een notendop.
TOM staat voor Tom Omnichannel Management. De onstuimige groei tijdens de coronacrisis brengt het in Bladel gevestigde bedrijf naar eigen zeggen in de problemen. In de zomer gaat het failliet, nadat het eind 2020, midden in de coronacrisis, nog 12,5 miljoen euro groeikapitaal had opgehaald.
TOM maakt een doorstart onder de naam Foris. Het richt zich voortaan met webshops op fietsen, speelgoed, huis & tuin, sport & kleding en outdoor. Foris betekent 'buiten' in het Latijn.
Vinobox
Elke maand een nieuwe doos met wijnen in huis die steeds beter bij je persoonlijke smaak passen. Dat is Vinobox, opgericht door Flip Harmsma.
Het ontwikkelen van het platform blijkt complexer en tijdrovender dan verwacht. Als de site begin dit jaar 'live' gaat, is er geen geld meer over voor marketing. Harmsma probeert vergeefs een investeringsronde op te zetten. Begin november gaat Vinobox op de fles.
Uit het op sinterklaasdag gepubliceerde faillissementsverslag blijkt dat een doorstart nog niet is gelukt. Geïnteresseerden haakten af toen ze te horen kregen dat het ontwikkelde algoritme geen onderdeel is van de boedel. De curator schrijft dat hij nog met enkele partijen in gesprek is. Of dat nog steeds zo is, is niet duidelijk. Hij reageerde niet op vragen van RetailTrends.