Hoe Vinted missie en ambitie combineert

Hoe Vinted missie en ambitie combineert

Meer dan 80 miljoen leden in 19 markten, verspreid over 2 continenten: Vinted is al lang geen retailgroentje meer. Met een knisper verse overname in Scandinavië en een mogelijke beursgang staat het Litouwse platform in de startblokken om de wereld te veroveren. Dit is hoe het 16-jarige bedrijf zorgt voor duurzame groei.
 

Vinted was er vroeg bij. De tweedehandskledingmarkt stond in 2008 nog in de kinderschoenen: ‘new fashion’ was het startpunt. De huidige ceo, Thoms Plantenga, werd in 2016 ingevlogen door investeringsmaatschappij Insight Venture Partners. Het bedrijf was net startup-af en toe aan een volgende stap. 
Aan Plantenga de taak om de boel weer op de rails te krijgen. Een flinke kluif. “‘Het ging heel slecht. Er kwamen nieuwe concurrenten op de markt met betere proposities. We moesten onze aanpak radicaal veranderen", vertelde hij in een eerder interview met...

Meer dan 80 miljoen leden in 19 markten, verspreid over 2 continenten: Vinted is al lang geen retailgroentje meer. Met een knisper verse overname in Scandinavië en een mogelijke beursgang staat het Litouwse platform in de startblokken om de wereld te veroveren. Dit is hoe het 16-jarige bedrijf zorgt voor duurzame groei.
 

Vinted was er vroeg bij. De tweedehandskledingmarkt stond in 2008 nog in de kinderschoenen: ‘new fashion’ was het startpunt. De huidige ceo, Thoms Plantenga, werd in 2016 ingevlogen door investeringsmaatschappij Insight Venture Partners. Het bedrijf was net startup-af en toe aan een volgende stap. 
Aan Plantenga de taak om de boel weer op de rails te krijgen. Een flinke kluif. “‘Het ging heel slecht. Er kwamen nieuwe concurrenten op de markt met betere proposities. We moesten onze aanpak radicaal veranderen", vertelde hij in een eerder interview met RetailTrends.

Booming business

Dat lukte: het bedrijf maakte een grote groei door. Inmiddels is de marktleider in tweedehands niet meer weg te denken uit het modelandschap. Vinted wordt meer en meer gezien als platform waar rekening mee moet worden gehouden. Zo ook de Belastingdienst, die sinds begin dit jaar meekijkt naar de Nederlanders die wat meer dan een ‘extra zakcentje’ haalt uit de wederverkopen op het platform. 
 

Anno 2024 wordt er voor tweedehandsitems inmiddels heel wat geld over de balk gesmeten. Vooral onder Gen Z-ers is pre-loved een term die vaak voorbij komt. Dat is niet gek, want bijna de helft van de kledingkast van deze groep consumenten bestaat uit kledingstukken die al een eerdere eigenaar hebben gehad. Ook retailers laat dat niet ongemoeid: het ene na het andere fashionmerk lanceert zijn eigen tweedehandsplatform. Een markt waar dus nog flink wat rek in zit: volgens onderzoek van ThredUp gaat er tegen 2027 3,5 miljard dollar in om.  
 

Het financiële plaatje

Hoewel er goed te verdienen is in tweedehands en Vinted zijn gebruikersaantallen gestaag ziet groeien, blijven er onderaan de streep nog steeds rode cijfers bestaan. Aan de omzetkant ligt het niet: 2022 was goed voor een groei van 50 procent. De teller stond in dat jaar op 370 miljoen euro. Onderaan de streep bleef daar een verlies van 47,1 miljoen euro van over. Wel moet hier bij worden gezegd dat het bedrijf in 2021 nog in de dieprode cijfers verkeerde, met 118 miljoen euro in de min. Het bedrijf weet zijn verliezen dus wel flink terug te dringen. 
 

Een flinke kostenpost is het overnamepad dat Vinted heeft ingeslagen. De eerste overname van Vinted vond direct plaats in Nederland, met de koop van voormalig RetailRookie United Wardrobe. Hierna ging het balletje rollen en werden er c2c-platformen in andere landen gekocht. Zo ook het Duitse Rebelle, waarvan de (online) deuren dit jaar definitief dicht gingen. 
 

Deze week werd er een nieuwe naam aan het rijtje acquisities. Trendsales, de Deense branchegenoot van het tweedehandsplatform, valt binnenkort onder het Litouwse bedrijf. De aankondiging volgt kort nadat Vinted voor het eerst voet op Deense grond zette: een halfjaar geleden ging het platform live. Ook in Zweden en Finland is het platform live. 
 

“We zitten nu in een fase waarin we groeien, naar meer landen en dieper in verschillende categorieën kleding”, zei Plantenga eerder over de rode cijfers die gelieerd zijn aan het doen van overnames.  Dat geldt ook voor het betreden van de Scandinavische markt.  “Iedere keer dat we een nieuwe markt betreden of een nieuw initiatief opstarten, hoe langer het duurt voordat we winstgevend worden. Iedere keer moet je door zo’n investeringsfase heen.”

Bekend van tv

Naast die rits aan overnames zet het bedrijf ook fiks in op branding. Alles om in het vizier van de consument te komen (en te blijven). In 2021 bijvoorbeeld – het jaar waarin de verliezen opliepen tot 118 miljoen euro – werd er een klein fortuin gestoken in commercials.  “We willen gewoon dat iedereen het gaat gebruiken. Dus we investeren nu een hoop, zodat we een sterke liquide marktplaats in Nederland kunnen bouwen.” 
 

In dat jaar haalde het bedrijf een kwart miljoen groeigeld op. Het gros daarvan werd 1 op 1 gestoken in tv-spotjes en andere reclame: 193 miljoen euro ging naar marketing. Een slimme zet, want ook dat resulteerde erin dat de bedrijfswaardering op 3,5 miljard euro werd geschat. 
 

Dat brengt ons 2 jaar verder. 
 

Eind volgend jaar hoopt Vinted op een nieuwe kapitaalinjectie: het bedrijf mikt erop een bedrag van 200 miljoen euro op te halen door de uitgifte van aandelen. De aandelen moeten ervoor zorgen dat de waardering van Vinted hoger uitkomt dan de 3,5 miljard euro in 2021. De achterliggende reden hiervan is, volgens The Financial Times, zijn dat Vinted zich voorbereidt op een beursnotering. Al is dat nooit door het bedrijf (of Plantenga) bevestigd.
 

“De industrie groeit zo hard dat het een consumententrend kan worden die net zo groot is als new fashion. Als je het op een goede manier doet, los je echt een duurzaamheidsprobleem op van de industrie.” De ceo, concluderend: “We zijn dus erg op ons gemak als we niet winstgevend zijn en ik hoop dat het nog een paar jaar zo blijft.”

 

Leestip: in dit artikel lees je hoe je als retailer kunt meeliften op c2c.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!