Het gaat om 1 mailtje. Verstuurd op 16 september vorig jaar, moedig voorwaarts van toon:
'De zomer zijn de duurste maanden voor ons qua werkkapitaal (minder klantomzet en je moet nog suppliers van de maanden ervoor betalen) en de uitgaven voor de tv-reclame direct na de zomer (back to school). Er staat momenteel ruim 1.1mn euro op de bank, in lijn met ons plan. Burn was vorige maand 1.0mn euro. Q4 total burn is 3.3mn. Q1 total burn is 1.8mn euro. Vervolgens staat EBITDA positief vanaf april 2025. Operationeel zoals ik ook al telefonisch aangaf: EBITDA voor afgelopen juni, juli en ook augustus ieder afgesloten iets beter dan plan. September koerst ook op plan. We hebben goed grip op bottomline. Uiteraard nog steeds spannend hoe Q4 gaat zijn, maar dat is ieder jaar zo.'
Het bericht van websuper Crisp aan een groep geldschieters waaronder topretailer Ard Malenstein (Pets Place) was bedoeld om te overtuigen dat alles volgens plan verliep. De investeerders verstrekten kort na het bericht een lening van 5 miljoen euro.
Nog geen 2 maanden later volgde echter een ‘oeps’-bericht: 'Hoe goed de operatie ook draait, we kampen met een...
Het gaat om 1 mailtje. Verstuurd op 16 september vorig jaar, moedig voorwaarts van toon:
'De zomer zijn de duurste maanden voor ons qua werkkapitaal (minder klantomzet en je moet nog suppliers van de maanden ervoor betalen) en de uitgaven voor de tv-reclame direct na de zomer (back to school). Er staat momenteel ruim 1.1mn euro op de bank, in lijn met ons plan. Burn was vorige maand 1.0mn euro. Q4 total burn is 3.3mn. Q1 total burn is 1.8mn euro. Vervolgens staat EBITDA positief vanaf april 2025. Operationeel zoals ik ook al telefonisch aangaf: EBITDA voor afgelopen juni, juli en ook augustus ieder afgesloten iets beter dan plan. September koerst ook op plan. We hebben goed grip op bottomline. Uiteraard nog steeds spannend hoe Q4 gaat zijn, maar dat is ieder jaar zo.'
Het bericht van websuper Crisp aan een groep geldschieters waaronder topretailer Ard Malenstein (Pets Place) was bedoeld om te overtuigen dat alles volgens plan verliep. De investeerders verstrekten kort na het bericht een lening van 5 miljoen euro.
Nog geen 2 maanden later volgde echter een ‘oeps’-bericht: 'Hoe goed de operatie ook draait, we kampen met een duidelijk liquiditeitsprobleem dat onmiddellijke actie vereist en het bedrijf in gevaar brengt. We werken hier met hoge urgentie aan en komen zo snel mogelijk bij je terug (dat wil zeggen: binnen enkele weken) met de implicaties. Zie de managementsamenvatting in de presentatie voor meer achtergrondinformatie.'
Volgens de investeerders is Crisp hiermee niet eerlijk geweest en had de onderneming vooraf moeten melden dat de kaspositie kritiek was. Ze voelden zich misleid, stapten naar de rechter en legden voorlopig beslag op de bankrekening van Crisp.
Cijfers blijven achter
De zaak laat zien hoe dun het koord is waarop onlinesupers balanceren. Want hoewel Crisp aan de buitenkant een strak georganiseerde formule toont – met snelle levertijden, keurige communicatie en een trouwe klantenbasis – blijven de cijfers achter.
De omzet steeg van 58,1 miljoen euro in 2022 naar verwachting circa 90 miljoen euro dit jaar. Een groei van ruim 50 procent in 2 jaar tijd is indrukwekkend, maar het verlies over 2023 voor belasting bedroeg alleen al 51,5 miljoen euro.
De verklaring ligt in de bekende valkuil van online foodretail: de omzetten groeien maar de marges zijn te mager. Iedere tas of box die de bezorger aflevert, levert omzet op, maar nauwelijks winst. Voor Crisp zijn alleen al de oplopende personeelskosten goed voor de helft van de omzet. Ter vergelijking: een stenen supermarkt zit rond de 8 procent van de omzet aan loonkosten.
Harde les
Wat deze zaak extra pikant maakt, is dat Crisp gold als de speler met oog voor gezonde financiële groei door een aanbod van gezond assortiment: dubbel gezond dus. Het plan was: eerst schaal, dan winst. Zomers zijn duur, tv-campagnes drukken zwaar op de liquiditeit, en elke dag zonder vers kapitaal vergroot de spanning.
Crisp leert aldus een harde les in financiële communicatie: investeerders willen geen goed nieuws, ze willen volledig nieuws. 1 optimistisch mailtje kan miljoenen kosten, en het vertrouwen dat zo hard nodig is om te overleven in de keiharde onlineboodschappenmarkt.