Door Bob Damen
Creative director bij JosDeVries The Retail Company
Laatst zag ik ergens een concept dat de combinatie maakte tussen het verkopen van schoenen en het serveren van maaltijden. Een samensmelting van twee klantbehoeften die misschien niet erg voor de hand ligt. Toch zien we de integratie van horeca en de winkel steeds vaker. Iets dat we voorheen vooral kenden van de grote ‘destination centers’. Centers die, naar Amerikaanse traditie, de klant nog meer reden gaven om te komen, maar vooral om te blijven. Blurring is booming; de verkoop van eten is niet meer voorbestemd aan de supermarkt. Dit betekent een verplaatsing van product naar moment. Neem bijvoorbeeld HEMA, dat steeds meer in haar foodproducten investeerde. Maar ook boekwinkels ontwikkelden steeds vaker een horecagedeelte. De Duitse drogisterijketen DM ontwikkelde het foodconcept “gezonde pauze” geïntegreerd in hun winkels. Eten kan overal, anyplace, anytime, anyhow.
Er zijn vijf redenen die het succes van gastronomie verklaren. Dit zijn bovendien de redenen voor supermarkten om te investeren in de integratie gastronomie – supermarkt:
1. De traditionele opvatting van gastronomie in de supermarkt is niet verdwenen, door een horecagedeelte in de supermarkt blijven klanten langer in de winkel, en heel simpel, geven dus meer uit. Maar het genereert ook nieuwe klanten, de winkel wordt een destination point waar mensen elkaar ontmoeten.
2. Er is een groeiende vraag naar hoge kwaliteit vers en de bijbehorende versbeleving. Supermarkten proberen zich steeds vaker hierop te onderscheiden. De ultra-verse bereiding in het gastronomiegedeelte kan het bewijs vormen van de verspropositie van de supermarkt.
3. De tijdsdruk van de moderne mens wordt steeds hoger. Tijd is steeds schaarser geworden waardoor de tijd voor boodschappen doen en eten bereiden niet meer genomen wordt. Men wil liever niet inleveren op het plezier van lekker en vers eten. De supermarkt kan deze consument ontzorgen door de stretch van ready to cook & heat naar ready to eat en grab & go oplossingen.
4. De verse producten zijn aanwezig in de supermarkt, deze kunnen de gastronomie voeden. Dit heeft als groot voordeel dat zo verspilling kan worden tegen gegaan. Voordat producten hun versheid verliezen kunnen ze verwerkt worden in de horeca.
5. Differentiatie! Waarop kan de supermarkt zich nog onderscheiden? Gastronomie is een kans voor de retailer om zich te onderscheiden en kleur aan te brengen in het Nederlands supermarkt landschap.
Is dit alleen te realiseren op grote winkeloppervlaktes? Nee hoor, kijk maar naar Boon’s Markt in Utrecht, die een horecagedeelte heeft weten te realiseren op een beperkt aantal vierkante meters. De key is keuzes durven maken die passen bij het investeringslevel. Het is belangrijk in het oog te houden dat horeca een heel ander spel is dan het spel van de supermarkt. De investeringen in personeel zijn hoog. Dus maak het ook niet te complex.
Een goede categorie om mee te beginnen is sushi. Sushi kan voor een groot gedeelte buiten de winkel worden geproduceerd wat de kosten drukt, maar toch voor veel show zorgen op de winkelvloer. Daarnaast is de opleiding voor het personeel minimaal. Sushi is op dit moment een grote trend. Wil je dit risico niet aangaan, dan kan een franchisemodule een oplossing bieden.
Benieuwd naar de integratie van horeca en supermarkt? Bezoek dan vooral de volgende winkels:
- Albert Heijn XL in Eindhoven
- Jumbo Foodmarkt, maar ook Jumbo ‘Large’-concepten integreren horeca-modules
- Boon’s Markt in Utrecht
- Dekamarkt World of Food
- Landmarkt
- Ekoplaza's conceptstore in Amsterdam
Reacties 0