'Acht procent van retailers vindt zich omnichannel'

'Acht procent van retailers vindt zich omnichannel'

Nagenoeg alle retailers zijn van mening dat investeringen in omnichannel cruciaal of erg belangrijk zijn voor succes. Slechts een klein deel (acht procent) gelooft dat zijn bedrijf volledig omnichannel is, terwijl twaalf procent aangeeft over de juiste omnichannel technologie te beschikken. Dat blijkt uit het rapport The State of Omnichannel van Brightpearl, waarvoor 352 retailers zijn ondervraagd.

Brightpearl, dat managementsystemen verkoopt aan retailers in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, spreekt van een ‘enorme kloof tussen het belang van omnichannel en de uitvoering’. 87 procent van de retailers vindt omnichannel cruciaal of erg belangrijk, terwijl ruim negen of de tien een omnichannelstrategie hanteert of er binnenkort in investeert. De uitvoering houdt echter te wensen over, stelt ceo Derek O’Carroll. “Retailers moeten meer tijd en middelen investeren in technologie om hun omnichannelstrategieën te implementeren, anders dreigen ze af te vallen.”

45 procent van de retailers beschikt naar eigen zeggen nog niet over de juiste technologie om volledig omnichannel te kunnen opereren, of zouden kunnen profiteren van aanvullende technologische oplossingen. Nog eens 43 procent denkt nu wel over de juiste technologie te beschikken, maar is daar niet zeker van.

Een belangrijk onderdeel van omnichannel is volgens twee op de drie retailers het hebben van verschillende methoden om consumenten te laten winkelen, zoals een webshop of fysieke winkel. Daarnaast noemt 66 procent van de retailers het bieden van een naadloze en consistente winkelervaring over alle verkoopkanalen. 64 procent vindt dat marketingstrategieën die gericht zijn op het converteren van klanten via elk kanaal uitmaken van omnichannel.

Reacties 2


Roelof Jousma 29 dec, 10:13

Weer een onderzoek door een IT-verkoper over het belang van IT-middelen. Laten we de factoren mens en cultuur niet vergeten.


michel van wijk 28 dec, 14:08

Ik verbaas mij regelmatig en nu ook weer over de benadering van een zogenaamde optimale omnichannelstrategie of realisatie. Vaak, te vaak wordt aangedragen dat de naadloze en consistente winkelervaring over alle verkoopkanalen essentieel is. Kan niet! Een ervaring in de fysieke winkel is per definitie anders als op een notebook / desktopscherm als op een smartphone of (straks) voice only. Dat het assortiment, collectie, prijzen, kleuren en beeldmerk herkenbaar en consistent zijn behoeft geen betoog (en blijkt vaak al moeilijk genoeg) maar een naadloze ervaring? Sorry, kan niet en moet je ook niet willen. Ieder moment, iedere omgeving vraagt een toegesneden ervaring. sorry, verdient een toegesneden ervaring :-)

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!