Appdate: Veilig shoppen op de marktplaats van Facebook

Appdate: Veilig shoppen op de marktplaats van Facebook

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Pakkie, Payconiq en Flex-Appeal.

Pakkie
Oplichting via online marktplaatsen, het is Pakkie een doorn in het oog. De Nederlandse startup komt met een oplossing voor het ‘ongemakkelijke gevoel’ bij het kopen van tweedehands spullen. “Komt de verkoper onze afspraak na? En als ik juist iets verstuur, krijg ik dan wel echt betaald? Dat probleem lossen we op door zowel de betaling als de verzending samen te voegen in één app”, aldus medeoprichter Boris Schellekens. De betaalverzoek- en bezorgapp combineert betalen via een derdenrekening van Pay.nl met verzenden vanuit 5.500 aangesloten pakketpunten van PostNL, DHL en DPD.

Zodra iemand wat koop op een online marktplaats - denk bijvoorbeeld aan Facebook - kan de verkoper een betaalverzoek sturen. Na betaling krijgt de verkoper een gefrankeerd verzendlabel, waarna hij het pakket kan afgeven bij een pakketpunt. De status van de verzending is in de app van Pakkie te volgen. Als het pakket is bezorgd, betaalt Pakkie na twee dagen uit. In de tussentijd heeft de koper de tijd om fraude te melden. Pakkie zegt dezelfde prijzen te hanteren voor de verzendkosten als in de winkel: 6,95 voor een ‘groot Pakkie’ en 4,25 euro voor een pakket dat door de brievenbus past. De dienst heeft veel weg van de 'Gelijk Oversteken Service', die Marktplaats eind vorig jaar zelf introduceerde.

Payconiq
De mobiele betaaldienst Payconiq is dinsdag gelanceerd op de Nederlandse markt. In eerste instantie kunnen twintigduizend rekeninghouders van ING en Rabobank de app downloaden en gebruiken om in de winkel en webshop af te rekenen. Payconiq ondersteunt alle mogelijke betaalmanieren in een app, door een directe koppeling te maken met de betaalrekening van de klant. Om af te rekenen dienen gebruikers een QR-code te scannen met hun telefoon. Ook kunnen consumenten de app gebruiken om onderling geld naar elkaar over te maken.

De nieuwe betaaldienst heeft de steun van ING, Rabobank, SNS, ASN en RegioBank. ABN Amro heeft zich teruggetrokken, meldt De Financiële Telegraaf. De bank ziet meer mogelijkheden in de eigen betaalapp Tikkie. Daarnaast heeft Payconiq sinds begin dit jaar concurrentie van OK. Payconiq is door winkeliers rechtstreeks te integreren in hun kassasysteem of via een tussenpartij, zoals internetkassa Kassa Compleet of CCV. Suitable is een van de eerste retailers die zich bij de nieuwe betaaldienst hebben aangesloten. Payconiq wil het aantal aangesloten winkels de komende periode verder uitbreiden om de dienst gereed te maken voor een landelijke start later dit jaar.

Flex-Appeal
Een medewerkers-app voor de retail- en hospitalitybranche. Zo omschrijft de Rotterdamse startup Flex-Appeal zichzelf. Bedrijven als Albert Heijn, New York Pizza, Gamma en Karwei maken inmiddels gebruik van de app, die bij een nieuwe investeringsronde zes ton aan groeigeld heeft opgehaald. Het doel van Flex-Appeal is om medewerkers meer betrokken te maken bij hun werkgever. “We bieden een totaaloplossing om de ‘employee experience’ van bedrijven in deze sectoren te verbeteren”, zegt oprichter Ruben Wieman.

Bedrijven die Flex-Appeal gebruiken kunnen onder meer snel en efficiënt communiceren met medewerkers en nieuwe collega’s digitaal inwerken. Verder kunnen medewerkers realtime hun rooster bekijken en is een vervanger voor hun dienst binnen een paar minuten te regelen. Flex-Appeal gaat het groeigeld gebruiken om uit te breiden en nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. “Onze ambitie is om het allerbeste medewerkersplatform ter wereld te bouwen voor non-desk organisaties waardoor wij het leven van de medewerkers echt een stuk beter zullen maken”, aldus Wieman.