Begin 20 zijn ze, maar dat weerhoudt Lars van der Wijst en Jens Timmers er niet van hun startup binnen een jaar uit te bouwen tot retailmerk met een miljoenenomzet. Cloudpillo wil onder het motto ‘alles voor een goede nachtrust’ de pijnpunten oplossen van de consument die ligt te woelen en te draaien.
Liefst 1 op de 5 Nederlanders slaapt slecht. Een verkeerd hoofdkussen is daar een belangrijke oorzaak van, ontdekten Lars van der Wijst en Jens Timmers. Een snelle rekensom leerde dat dit weleens een interessante potentiële markt kon zijn. Tel daarbij op dat de grote namen in de beddenwereld niet bepaald vooroplopen qua maatwerk en het idee voor Cloudpillo is geboren.
“We begonnen met een hoofdkussen dat de klant zelf kan afstellen door een deel van het versnipperde memoryfoam uit de binnenhoes te halen”, legt het duo uit. “Inmiddels bieden we alles aan voor een goede nachtrust, dus ook matrassen, dekbedden, boxsprings en beddengoed.”
Behalve de laatste hebben de productcategorieën een ding gemeen: ze zijn aanpasbaar. Geen temperatuuroorlog meer...
Begin 20 zijn ze, maar dat weerhoudt Lars van der Wijst en Jens Timmers er niet van hun startup binnen een jaar uit te bouwen tot retailmerk met een miljoenenomzet. Cloudpillo wil onder het motto ‘alles voor een goede nachtrust’ de pijnpunten oplossen van de consument die ligt te woelen en te draaien.
Liefst 1 op de 5 Nederlanders slaapt slecht. Een verkeerd hoofdkussen is daar een belangrijke oorzaak van, ontdekten Lars van der Wijst en Jens Timmers. Een snelle rekensom leerde dat dit weleens een interessante potentiële markt kon zijn. Tel daarbij op dat de grote namen in de beddenwereld niet bepaald vooroplopen qua maatwerk en het idee voor Cloudpillo is geboren.
“We begonnen met een hoofdkussen dat de klant zelf kan afstellen door een deel van het versnipperde memoryfoam uit de binnenhoes te halen”, legt het duo uit. “Inmiddels bieden we alles aan voor een goede nachtrust, dus ook matrassen, dekbedden, boxsprings en beddengoed.”
Behalve de laatste hebben de productcategorieën een ding gemeen: ze zijn aanpasbaar. Geen temperatuuroorlog meer met je lief dus, want je past jouw kant van het dekbed aan door een laag toe te voegen – of juist te verwijderen. Een belangrijke poot onder het concept is de marketing. Vanaf dag 1 deelt de startup zo’n 3 keer per week posts op social media, van slaapweetjes tot een kijkje achter de schermen.
Met name videomarketing werkt goed, merken Van der Wijst en Timmers. De potentiële klant ziet dan bijvoorbeeld snel hoe hij zijn kussen naar wens kan afstellen. “Het is nog nieuw voor deze branche om vol in te zetten op social media. Grote concurrenten komen eens per jaar met een nieuwe commercial en adverteren daar het hele jaar mee. Met onze aanpak ziet de consument steeds iets anders voorbij komen. Daarmee zijn er meer kansen waarmee we top-of-mind kunnen komen.”
Het duo bedenkt het allemaal niet alleen. Eind vorig jaar zijn investeerders aan boord gehaald die naast de benodigde groeifinanciering kennis inbrengen. “Daarnaast hebben we goede mensen om ons heen verzameld die verder zijn dan wij. Zo denkt Manon Daggers, voormalig marketingmanager van Pepsico, mee over de marketing. En Bastiaan van Lon, oud-inkoopdirecteur van McGregor, adviseert over de optimalisatie van processen binnen de sourcing en de supplychain.”
De omzet ligt een jaar na de oprichting al op 3 miljoen euro. “Dit jaar willen we op 7 miljoen uitkomen.” Of die ruime verdubbeling erin zit, ondanks inflatie en dalende bestedingen? “Tot nu toe liggen we op koers. We willen die verdubbeling ook nog even vasthouden.” De volgende groeispurt kan niet alleen uit Nederland komen. Inmiddels is Cloudpillo dan ook actief in België en Duitsland.
“Als we de volgende exponentiële stap willen zetten moeten we een nieuwe markt aanboren die net zo succesvol is als Nederland. Over 5 jaar moet ons merk in heel Europa beschikbaar zijn, met een volle dig assortiment en uiteraard gezonde cijfers in de boeken.” De pijlen zijn hiervoor gericht op Duitsland. “Dat is gewoon een grote markt, 5 keer zo groot als Nederland. Als het balletje daar eenmaal rolt, kunnen we goed opschalen.”
‘Over 5 jaar moet ons merk in heel Europa beschikbaar zijn’
Duitsland als springplank gebruiken is nog niet zo eenvoudig. Onze oosterburen voeren een andere maat voor bijvoorbeeld hoofdkussens en daarom moest er een specifiek assortiment worden ingekocht. Bovendien begeeft Cloudpillo zich er in een arena die wordt gedomineerd door het machtige Amazon. “Het zoekvolume op Amazon is in Duitsland groter dan op Google. Amazon is er 2 keer zo groot als de nummer twee webshop.” But if you can’t beat them, join them: “We verkopen ook via Prime en er ligt voorraad bij Amazon om snel te kunnen leveren. De bestellingen via onze eigen site verzenden we vanuit het fulfilmentcenter dat we in Duitsland hebben geopend.”
Overigens is er ook in Nederland genoeg te doen. Een fysieke winkel is voor 70 tot 80 procent van de consumenten nog altijd de plek voor de aanschaf van een bed of aanverwante artikelen. “We voeren gesprekken met een landelijke retailer over shop-in-shops. Als we kunnen distribueren in een net werk dat al bestaat hebben we gelijk goede dekking.”
Welke retailer dat is, zeggen de 2 nog niet. “Als het allemaal lukt liggen we aan het einde van dit jaar in de winkels.” Cloudpillo opereert vanuit Uden, net als landelijke spelers Beter Bed en Swiss Sense. “Of we al eens benaderd zijn voor een kopje koffie? Zeker, dat was gezellig. Maar we hebben ook weleens koffiegedronken met een Goossens hoor.”
Daarnaast wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van 2 nieuwe producten met een technologisch aspect. Geheimzinnig: “Meer vertellen we niet, zo gaat iemand anders ermee aan de haal. Maar we beloven je: je gaat er beter van slapen.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;