Als ’s werelds grootste food & beverage-concern ligt Nestlé onder een vergrootglas. Nikki Adamo, sinds 2 jaar ceo in ons land, moest de Nederlandse tak tot nu toe al laveren langs torenhoge inflatie, dalende omzetaandelen en knetterende onderhandelingen met supermarkten. “We hebben hetzelfde doel, maar soms een andere benadering om dat te bereiken.”

 

Nog een half jaar en dan viert Nikki Adamo 20 dienstjaren bij Nestlé. In die periode bij de Zwitserse multinational doorliep ze niet alleen verschillende rollen, maar werkte ze ook in 6 verschillende landen. Dat waren achtereenvolgens haar thuisland Australië, Frankrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië en vanaf 2020 Nederland – sinds 2021 als ceo. Ze voelt zich op haar plek. “Nederlanders zijn de meest commercieel ingestelde mensen waarmee ik ooit heb gewerkt. En ik hou van het pragmatisme, het snelle beslissen en de innovatie in dit land.”


Toch zijn er genoeg uitdagingen voor Nestlé in Nederland. De inflatiecijfers zijn hoger dan in de meeste andere EU-landen. Prijsconflicten met de...