RetailRookie Pavo Couture: duurzame en comfortabele lingerie
Elise van Twillert had altijd al een passie voor mooie lingerie. Haar droom van een eigen merk maakte ze 3 jaar geleden waar en inmiddels heeft haar Pavo Couture ook een eigen winkel. “Hopelijk hebben we volgend jaar 1 miljoen omzet.”
Elise van Twillert studeerde 3 jaar geleden nog in Barcelona. Ze deed er een opleiding international marketing and sales management. Halsoverkop ging ze vanwege corona terug naar Nederland. Daar schreef ze aan de keukentafel van haar moeder verder aan haar scriptie, terwijl ze intussen een andere droom verwezenlijkte: de bouw van een eigen, duurzaam lingeriemerk.
Haar eerste collectie kocht ze in, maar al vrij snel had ze genoeg gespaard voor een eigen collectie. “Wat ik miste binnen lingerie was de combinatie van duurzaam en comfortabel”, zegt Van Twillert. Pavo Couture duikt in dat gat. “Alles is zonder beugels. Dat zit lekkerder, maar is ook duurzamer.” De meeste merken hebben bh’s in wel 36 maten, legt ze uit. Haar merk heeft er 6. “Dat houdt het retourpercentage laag. One size fits many.”
De...
Elise van Twillert had altijd al een passie voor mooie lingerie. Haar droom van een eigen merk maakte ze 3 jaar geleden waar en inmiddels heeft haar Pavo Couture ook een eigen winkel. “Hopelijk hebben we volgend jaar 1 miljoen omzet.”
Elise van Twillert studeerde 3 jaar geleden nog in Barcelona. Ze deed er een opleiding international marketing and sales management. Halsoverkop ging ze vanwege corona terug naar Nederland. Daar schreef ze aan de keukentafel van haar moeder verder aan haar scriptie, terwijl ze intussen een andere droom verwezenlijkte: de bouw van een eigen, duurzaam lingeriemerk.
Haar eerste collectie kocht ze in, maar al vrij snel had ze genoeg gespaard voor een eigen collectie. “Wat ik miste binnen lingerie was de combinatie van duurzaam en comfortabel”, zegt Van Twillert. Pavo Couture duikt in dat gat. “Alles is zonder beugels. Dat zit lekkerder, maar is ook duurzamer.” De meeste merken hebben bh’s in wel 36 maten, legt ze uit. Haar merk heeft er 6. “Dat houdt het retourpercentage laag. One size fits many.”
De duurzame kant komt verder naar voren in de productielocatie en de materialen. De Pavo-lingerie wordt niet in Azië gemaakt, maar in Portugal. En alles wordt gemaakt van gerecyclede of overgebleven materialen. “Als andere lingeriemerken een grote batch bestellen waarvan bijvoorbeeld kant overblijft, wordt dat normaal gesproken weggegooid”, legt Van Twillert uit. “Ik koop die stoffen op en maak er kleinere collecties van.”
Begin dit jaar haalde Pavo met een crowdfunding binnen een paar weken tijd 80.000 euro op. Dat geld werd onder meer gebruikt voor de opening van een eigen winkel, afgelopen voorjaar aan de Prinsengracht in Amsterdam. Het voormalige makelaarspand is nu een ‘snoepwinkel voor vrouwen’, aldus Van Twillert. De winkel loopt volgens haar goed. Wanneer een tweede vestiging volgt weet ze nog niet. “Meer winkels zou ik wel willen, want ik zie dat deze eerste rendabel is.” Daarbij sluit ze ook het buitenland niet uit en denkt ze aan steden als Antwerpen, Berlijn en ‘haar’ Barcelona.
Intussen kijkt ze ook naar samenwerkingen met andere retailers. Online is Pavo Couture nu al te vinden op Zalando. “De Bijenkorf zou ik ook vet vinden”, zegt Van Twillert. Verder zoekt ze binnen de fysieke retail met name naar de kleinere boetiekwinkels.
‘Mijn winkel is een snoepwinkel voor vrouwen’
Pavo Couture is nu nog een klein bedrijf: Van Twillert werkt alleen met stagairs. Maar over een jaar, of anders in ieder geval binnen 'een paar jaar', wil ze de omzetgrens van 1 miljoen euro doorbreken. Voor die verdere groei kijkt ze ook naar investeerders. “Er lopen al gesprekken, maar daar gaat best wat tijd overheen.” Naast het bouwen van een team wil ze dan ook de collectie verder uitbreiden. Daarbij houdt ze het wel bij bodywear: de stap naar kleding staat niet op de planning.
Naast de verkoopkant wil Pavo een communityfunctie vervullen. Zo is er het programma 'Pavo let’s talk about', waarin Van Twillert via Instagram met (feministische) Nederlandse vrouwen praat over bijvoorbeeld liefde, seks en bodyshaming en female pleasure. “Onderwerpen die ik uit de taboesfeer wil trekken”, zegt ze. “Naast het maken van mooie bodywear wil ik graag iets bijdragen.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;