Wasbare luiers, dat betekent toch origamiën met witte doeken, friemelen met veiligheidsspelden en een gore wasmachine? Nee, stellen Nathan Volkers en Guus Meijer. Toddy biedt een abonnementsmodel voor wasbare en duurzamere wegwerpluiers én een zinderlijkheidstraining. “Na 2 jaar maken we onszelf overbodig.”

 

Westerse kinderen zitten tegenwoordig gemiddeld anderhalf jaar langer in de luiers dan pakweg 30 jaar geleden. Helemaal niet nodig en onder andere te wijten aan het feit dat wegwerpluiers tegenwoordig zo goed absorberen. Kinderen voelen gewoonweg minder snel dat ze een schone broek nodig hebben en zijn daardoor minder gemotiveerd om zindelijk te worden. 


Intussen levert dat in Nederland elk jaar 150 miljoen kilo luierafval op – oftewel 25 kilo per kind per maand. Dat moet anders, dachten Nathan Volkers en Guus Meijer. Nadat ze hun aandelen in hun eerdere bedrijf hadden verkocht, besloten de jonge vaders: als we weer gaan ondernemen, moet dat iets positiefs bijdragen aan de wereld. 


Met eigen geld en een informal investor is dat Toddy...