Hiphop blaast dit jaar 50 kaarsjes uit. Voor Puma genoeg reden om met de Puma X ROC Nation-Collectie een knipoog te maken naar het muziekgenre. De sneakers zijn uitgerust met een opvallend techsnufje.
Sneakers die muziek maken
De collectie omvat zowel kleding als sneakers. In het design van de stappers komen verwijzingen naar cassettes, cd’s en playlists terug. De tong van de schoenen is daarnaast voorzien van een NFC-tag. Wie die scant, krijgt toegang tot nieuwe muziek en video’s zoals interviews, een documentaire over de geschiedenis van hiphop en een kijkje achter de schermen bij Roc Nation, het platenlabel van hiphop-artiest Jay Z.
1948 oprichting
Sinds 2007 onderdeel van kering
€8.5 miljard omzet (2022)
18,9% omzetgroei
€641 miljoen (ebit)
€354 miljoen nettowinst
Hiphop blaast dit jaar 50 kaarsjes uit. Voor Puma genoeg reden om met de Puma X ROC Nation-Collectie een knipoog te maken naar het muziekgenre. De sneakers zijn uitgerust met een opvallend techsnufje.
Sneakers die muziek maken
De collectie omvat zowel kleding als sneakers. In het design van de stappers komen verwijzingen naar cassettes, cd’s en playlists terug. De tong van de schoenen is daarnaast voorzien van een NFC-tag. Wie die scant, krijgt toegang tot nieuwe muziek en video’s zoals interviews, een documentaire over de geschiedenis van hiphop en een kijkje achter de schermen bij Roc Nation, het platenlabel van hiphop-artiest Jay Z.
Puma vs. Adidas
Puma is met Adidas een van de grootste sportmerken ter wereld. De twee hebben nog meer gemeen: de oorsprong van beide merken ligt bij twee broers, Rudi en Adi Dassler. Zij startten in 1924 een eigen schoenwinkel. Pakweg twintig later zijn de broers geen compagnons meer, maar elkaars grootste rivaal. Adidas heeft de overhand, met een omzet van meer dan 22 miljard euro over 2022.
Recordomzet
In 2022 zag Puma zijn omzet en bedrijfsresultaat flink plussen. Met 8.5 miljard euro was de omzet nooit eerder zo hoog. Vooral in Amerika en Europa werd meer sportkleding en -schoenen verkocht. Puma verwacht dat 2023 echter minder winstgevend zal zijn. Het sportmerk wijst onder meer op hogere kosten voor transport en materialen. Bovendien kampen veel retailers en distributeurs nog met flinke voorraden die eerst moeten weggewerkt.
Focus op millennials
De samenwerkingen met celebrity’s zijn een belangrijk onderdeel van Puma’s groei onder met name millennials. Collabs met onder meer Rihanna, Big Sean en Kylie Jenner dragen bij aan de huidige positionering van het merk: Puma als dé verkoper van modische athleisure.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;