Het is ChatGPT wat de klok slaat. Men stelt deze vorm van generatieve AI wel gelijk aan de uitvinding van vuur en internet. Dat zijn grote woorden. Eens kijken wat deze ontwikkeling voor ons als retailer – met de kleding- en schoenbranche als voorbeeld – gaat betekenen.
Generatieve AI is een vorm van kunstmatige intelligentie die nieuwe teksten, beelden of codes kan creëren. Het genereert nieuwe mogelijkheden, zoals een digitaal aanbevelingssysteem voor de kleding- en schoenenbranche. Een tool die producten en unieke combinaties van producten genereert als reactie op een klantvraag.
Hoe ziet dat er in de praktijk dan uit? Loop ik de kledingwinkel binnen, dan word ik direct herkend via mijn mobiele telefoon (in de app van de retailer). Mijn persoonlijke gegevens als mijn maten, lichaamsprofiel en aankoophistorie zijn bekend. In de app krijg ik suggesties voor kledingstukken die mij passen en die ik zeker mooi ga vinden – in de juiste maat, dessin en fit. Uiteraard krijg ik een kledingstuk alleen voorgesteld als het daadwerkelijk in de winkel aanwezig is. Zijn producten niet op voorraad, dan krijg ik ze kosteloos...
Het is ChatGPT wat de klok slaat. Men stelt deze vorm van generatieve AI wel gelijk aan de uitvinding van vuur en internet. Dat zijn grote woorden. Eens kijken wat deze ontwikkeling voor ons als retailer – met de kleding- en schoenbranche als voorbeeld – gaat betekenen.
Generatieve AI is een vorm van kunstmatige intelligentie die nieuwe teksten, beelden of codes kan creëren. Het genereert nieuwe mogelijkheden, zoals een digitaal aanbevelingssysteem voor de kleding- en schoenenbranche. Een tool die producten en unieke combinaties van producten genereert als reactie op een klantvraag.
Hoe ziet dat er in de praktijk dan uit? Loop ik de kledingwinkel binnen, dan word ik direct herkend via mijn mobiele telefoon (in de app van de retailer). Mijn persoonlijke gegevens als mijn maten, lichaamsprofiel en aankoophistorie zijn bekend. In de app krijg ik suggesties voor kledingstukken die mij passen en die ik zeker mooi ga vinden – in de juiste maat, dessin en fit. Uiteraard krijg ik een kledingstuk alleen voorgesteld als het daadwerkelijk in de winkel aanwezig is. Zijn producten niet op voorraad, dan krijg ik ze kosteloos thuisgestuurd.
Generatieve retail leidt tot loyale klanten en minder retouren
Het retailmerk als je beste vriend
Vertel mij maar bij binnenkomst of het zinnig is om door te lopen en laat die vriendelijke verkoopadviseur maar vast drie items uit het rek halen en klaarleggen op de toonbank.
‘En je privacy dan?‘ hoor ik de persoonsgegevensexpert al roepen. Mijn antwoord hierop is dat vrienden alles van je mogen weten. Het zou een belediging zijn als ze dat niet zouden doen. En de winkel in kwestie, die beschouw je inmiddels als een goede vriend. Zo niet als je beste.
Op de AI-aanbevelingsmachine ligt een berg data te wachten waar je u tegen zegt. Zoveel data, daarmee kan een menselijke adviseur niets aanvangen. Denk aan je browsegeschiedenis, je onen offline aankopen in combinatie met de opgebouwde kennis: ‘Heb je product X gekocht, dan ben je waarschijnlijk ook blij met product Y.’
Online biedt de retailer van de toekomst mij een digitale personal shopper die middels al die data mijn achtergrond kent, mijn voorkeuren en mijn levensfase. Het retailmerk is echt een goede bekende geworden. Hij of zij (het?) snapt je, luistert naar je en weet wat je nodig hebt. Het merk kent mijn lichaam en de exacte maten. Het maakt van alle kledingmerken en schoenmaten de vertaalslag van de maten die het merk opgeeft naar wat relevant is voor mij. Er zijn ongetwijfeld AI-toepassingen in de maak die de maattabellen van álle kledingmerken ter wereld in een database hebben gezet en de vertaalslag maken naar het echte leven.
Een maat 45 sportschoenen van Adidas blijkt gelijk te zijn aan maat 41,5 schoenen van Van Bommel, dat werk. Ook weet de AI-generator dat parelwit van merk X niet wezenlijk verschilt van misty white van merk Y, zodat ze prima te combineren zijn. Ik houd van slim fit, met iets kortere mouwen. Geen probleem. Ik krijg uniek gegenereerde suggesties die op mij van toepassing zijn.
Wat generatieve retail oplevert? Tevreden klanten die door de passende suggesties meer kopen, loyaler zijn en een retourpercentage dat zakt van 50 procent naar 5 procent. En het huidige retourpercentage moet omlaag. Het zorgt voor onnodige transportbewegingen en een nauwelijks winstgevende business. Daar wordt niemand blij van. Het milieu niet, de consument niet en jij als retailer niet. Begin te rennen naar generatieve retail. De tijd is daar.
Geert-Jan Smits is retailadviseur, investeerder en oprichter van Flinders. Reageren? Mail naar geertjan.smits@gmail. com