Het is ChatGPT wat de klok slaat. Men stelt deze vorm van generatieve AI wel gelijk aan de uitvinding van vuur en internet. Dat zijn grote woorden. Eens kijken wat deze ontwikkeling voor ons als retailer – met de kleding- en schoenbranche als voorbeeld – gaat betekenen.


Generatieve AI is een vorm van kunstmatige intelligentie die nieuwe teksten, beelden of codes kan creëren. Het genereert nieuwe mogelijkheden, zoals een digitaal aanbevelingssysteem voor de kleding- en schoenenbranche. Een tool die producten en unieke combinaties van producten genereert als reactie op een klantvraag.


Hoe ziet dat er in de praktijk dan uit? Loop ik de kledingwinkel binnen, dan word ik direct herkend via mijn mobiele telefoon (in de app van de retailer). Mijn persoonlijke gegevens als mijn maten, lichaamsprofiel en aankoophistorie zijn bekend. In de app krijg ik suggesties voor kledingstukken die mij passen en die ik zeker mooi ga vinden – in de juiste maat, dessin en fit. Uiteraard krijg ik een kledingstuk alleen voorgesteld als het daadwerkelijk in de winkel aanwezig is. Zijn producten niet op voorraad, dan krijg ik ze kosteloos...