Liefst 28 gemeenten hebben op hun stadsplattegrond een zero-emissiezone ingetekend. Dat betekent dat retailers vanaf 2025 geen dieselauto’s meer mogen gebruiken om winkels in deze zones te bevoorraden. Overstappen op elektrische voertuigen is het alternatief, maar dat heeft haken en ogen.

 

Andries Vlot is ervan overtuigd dat duurzaam transport altijd goedkoper is. Misschien niet als hij kijkt naar zijn eigen portemonnee, maar wel als hij de maatschappelijke kosten meerekent. “Kijk maar naar de kosten van de gezondheidszorg die het gevolg zijn van de uitstoot door het wegverkeer. Als we allemaal overschakelen op elektrisch vervoer is de kostenbesparing ongekend”, stelt de transportondernemer uit Houten.


Vlot stamt uit een familie waarbij diesel door de aderen placht te stromen. Een kwart eeuw geleden startte hij zijn eigen transportbedrijf onder de naam TSN Groep, dat voor retailers als IKEA en Leen Bakker meubels en andere grote producten bezorgt aan huis.


Tweeënhalf jaar geleden veranderde hij de naam in TSN Groen, kort nadat hij had besloten zijn volledige vloot te...