Relevantie bieden in elke kamer van het huis: dat wil Reda Jouahri met Kinfill. Zijn homecaremerk moet zich ontwikkelen tot een breed merk dat staat voor kwaliteit en bewust leven.
Wat als je iets koopt waarbij duurzaamheid niet alleen een claim op de doos is, maar die claim zich ook in het gebruik bewijst? Dat vroeg ontwerper Reda Jouahri zich af toen hij eens voor schoonmaakmiddelen op pad werd gestuurd. Zo ontstond het idee voor Kinfill, dat in 2020 het levenslicht zag. Jouahri begon met 4 producten: een allesreiniger, een vloerreiniger, een glas- en spiegelreiniger en een badkamer- en toiletreiniger.
In een herbruikbare glazen designfles – de forever bottle – doe je het schoonmaakconcentraat. Je vult de fles met koud kraanwater, even voorzichtig schudden en klaar. ‘Een schoner leven begint bij Kinfill’, zo prijkt op de website.
Door aandacht in diverse media kende het merk een vliegen de start. Al was de retailwereld wel wennen voor ontwerper Jouahri. “Ik heb keuzes gemaakt die helemaal niet handig zijn. Zoals verpakkingen waar het product niet op...
Relevantie bieden in elke kamer van het huis: dat wil Reda Jouahri met Kinfill. Zijn homecaremerk moet zich ontwikkelen tot een breed merk dat staat voor kwaliteit en bewust leven.
Wat als je iets koopt waarbij duurzaamheid niet alleen een claim op de doos is, maar die claim zich ook in het gebruik bewijst? Dat vroeg ontwerper Reda Jouahri zich af toen hij eens voor schoonmaakmiddelen op pad werd gestuurd. Zo ontstond het idee voor Kinfill, dat in 2020 het levenslicht zag. Jouahri begon met 4 producten: een allesreiniger, een vloerreiniger, een glas- en spiegelreiniger en een badkamer- en toiletreiniger.
In een herbruikbare glazen designfles – de forever bottle – doe je het schoonmaakconcentraat. Je vult de fles met koud kraanwater, even voorzichtig schudden en klaar. ‘Een schoner leven begint bij Kinfill’, zo prijkt op de website.
Door aandacht in diverse media kende het merk een vliegen de start. Al was de retailwereld wel wennen voor ontwerper Jouahri. “Ik heb keuzes gemaakt die helemaal niet handig zijn. Zoals verpakkingen waar het product niet op staat. Het ziet er dan fantastisch uit, maar het is niet altijd even effectief.”
Via de eigen webshop levert Kinfill inmiddels in zo’n 30 landen. “Ook hebben we distributeurs in onder meer China, Korea, IJsland, Scandinavië, Israël en Australië. En we hebben aanvragen binnen uit Thailand, Dubai en Amerika.” Jouahri verwacht dat de omzet dit jaar tussen de 1,5 en 2 miljoen euro uitkomt.
Populair zijn de bulkverpakkingen onder de noemer ‘one clear year’. “Dan koop je in 1 keer voor een jaar aan producten. Ik dacht eerst: dat gaat niemand doen. Maar de klant kiest voor gemak en iets moois, en betaalt er dan gerust 200 euro voor.” Bij schoonmaakmiddelen, waaronder inmiddels ook afwasmiddel en een yogamatreiniger, blijft het niet. Sinds afgelopen zomer is er een bodycollectie, met onder meer plasticvrije soapbars en shampoo. In de herfst volgt ‘aircare’, met een roomspray, een diffuser en een geurkaars. “We willen relevant zijn in elke kamer van het huis.”
Kinfill moet zich ontwikkelen tot een breed merk dat staat voor kwaliteit en bewust leven, is het idee. Zoiets als het Japanse Muji, zegt Jouahri. “Met allerlei careproducten die je kunt vertrouwen. Van een schoenenspray tot een suèdeborstel, van een roomspray tot een nagelvijl. Die zie je bijna niet op het niveau dat ik zou willen.”
‘De klant kiest voor gemak en iets moois en betaalt er dan gerust voor’
En dan met eigen winkels? Dat weet Jouahri nog niet. Al is hij er inmiddels wel van overtuigd dat retail niet dood is, zoals hij eerder wel dacht. Hij kan enorm genieten van gespecialiseerde winkels in wereldsteden. “Zo is er in Parijs, bij mij op de hoek, een winkeltje dat alleen maar Doré Doré-sokken verkoopt. En dat zit er al 50 jaar!”
Vooralsnog is het toekomstmuziek. “In Korea beginnen we wel met pop-ups in warenhuizen.” Het is proberen en leren. “Ik weet niet of we een RetailRookie of the Year-award verdienen voor retail-gogme, maar wel voor doorzetten en doorontwikkelen.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;