RetailRookie Circle Closet: deelplatform voor designerkleding
De kledingkast van de toekomst bevat duurzame basics én bijzondere stukken die je met anderen deelt, als het aan de oprichters van Circle Closet ligt. “Heb je iets nodig, dan huur je het.”
Florentine Gillis ergerde zich aan de vervuilende fashionindustrie. Ze bouwde daarom een duurzame garderobe op. Op een gegeven moment had ze een kast vol met ‘basics’. Maar om bij een dinertje met vrienden of op een feestje leuk voor de dag te kunnen komen, zat er niets anders op dan toch maar weer iets nieuws te kopen. “En dat stond me erg tegen.”
Designerkleding huren, dat zou toch veel beter zijn? Ze zag dat dit in Amerika en het Verenigd Koninkrijk aansloeg, maar in Nederland was het behelpen. “Ik dacht: dat moet hier, en in Europa, toch ook op grotere schaal kunnen?”
Na een paar pilots lanceerde ze in oktober 2021 Circle Closet, een platform waar vrouwen terechtkunnen voor gelegenheidskleding. Gillis begon met het inkopen van een collectie, maar al snel werd Circle Closet een marktplaats. “Inkopen en dan verhuren is qua logistiek en operatie...
De kledingkast van de toekomst bevat duurzame basics én bijzondere stukken die je met anderen deelt, als het aan de oprichters van Circle Closet ligt. “Heb je iets nodig, dan huur je het.”
Florentine Gillis ergerde zich aan de vervuilende fashionindustrie. Ze bouwde daarom een duurzame garderobe op. Op een gegeven moment had ze een kast vol met ‘basics’. Maar om bij een dinertje met vrienden of op een feestje leuk voor de dag te kunnen komen, zat er niets anders op dan toch maar weer iets nieuws te kopen. “En dat stond me erg tegen.”
Designerkleding huren, dat zou toch veel beter zijn? Ze zag dat dit in Amerika en het Verenigd Koninkrijk aansloeg, maar in Nederland was het behelpen. “Ik dacht: dat moet hier, en in Europa, toch ook op grotere schaal kunnen?”
Na een paar pilots lanceerde ze in oktober 2021 Circle Closet, een platform waar vrouwen terechtkunnen voor gelegenheidskleding. Gillis begon met het inkopen van een collectie, maar al snel werd Circle Closet een marktplaats. “Inkopen en dan verhuren is qua logistiek en operatie gewoon heel veel werk”, zegt Agnes Scheltema, sinds januari 2023 de compagnon van Gillis.
Via oproepjes op Vinted en Instagram werden vrouwen bereid gevonden om kleding via het platform te verhuren. De aangeboden producten moeten een winkelwaarde van minimaal 200 euro hebben en mogen maximaal 2 jaar oud zijn. De verhuurder uploadt foto’s, zet er productinformatie bij en bepaalt de prijs. Circle Closet checkt of alles aan de kwaliteitseisen voldoet en zet, als dat allemaal het geval is, het artikel online. Wie een kledingstuk zoekt scrollt door het aanbod op de site. Het juiste item gevonden? Dan kun je via een kalender het artikel boeken, variërend van 4 tot 30 dagen. Huurder en verhuurder worden via WhatsApp met elkaar in contact gebracht.
Gillis: “Vlak voor de boekingsdatum krijg je het item thuis. Dan kun je het dragen en stuur je het ongewassen terug.” Een roze bloemetjesjurk van Isabel Marant (winkelwaarde 999 euro) huur je voor 80 euro voor een periode van 4 dagen. Voor een tweedjasje met franjes van Chanel (5.500 euro) ben je voor 4 dagen 149 euro kwijt. Verzenden, retourneren, een verzekering voor schade tot 40 euro en reiniging zitten bij de prijs in.
Circle Closet krijgt een percentage van de transactie. “We zijn nog met dit percentage aan het testen en kijken of die aan de aanbod- en/of vraagkant moet zitten.”
Het platform richtte zich aanvankelijk alleen op vrouwen. Sinds maart kunnen ook mannen er terecht. Het aantal artikelen op de site loopt richting de 800, vooral afkomstig van particulieren. Ook enkele Nederlandse merken verhuren er kleding. Zo plaatste ontwerper Mart Visser er een deel van een collectie. Over het aantal gebruikers en de omzet doet Circle Closet geen mededelingen.
‘Consumenten zijn klaar om hun kleding anders te gebruiken’
De website is sinds het begin in het Engels. “Dat hoort bij het merk”, zegt Gillis. “Het geeft internationale allure en het is ook handig voor internationale expansie.” Circle Closet focust zich vooralsnog op Nederland. Belgen en Duitsers weten het platform uit zichzelf te vinden. “Maar we doen daar nu geen betaalde marketing, het gebeurt organisch.”
Circle Closet wil de komende jaren naar meerdere landen uitbreiden. “Consumenten zijn klaar om hun kleding anders te gebruiken”, zegt Gillis. “De kast van de toekomst: je hebt basics en daaromheen een flexibele schil met mooie stukken die je met anderen deelt. Heb je iets nodig, dan huur je het. Die ondemand-economie zien we voor ons.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;