RetailRookie Lovíy: droogbloemen, zijden bloemen en vazen
Van callcentermedewerker en bloemist naar eigenaars van een webshop in droogbloemen, zijden bloemen en planten en vazen. Broer en zus Danny en Carmen de Bruin willen met Lovíy de ‘oubollige sierteeltwereld’ opschudden.
Met hun laatste beetje geld stapten broer en zus in 2019 naar de Kamer van Koophandel. Danny de Bruin had een baantje in een callcenter, Carmen runde haar eigen bloemenatelier. Samen hadden ze de wens om online droogbloemen te gaan verkopen.
De webshop die de naam Altijd Speciaal - droogbloemen droeg, ging tijdens Black Friday live. Klanten konden een verassingsboeket pre-orderen. En dát deden ze. Binnen 2 dagen waren er ruim 300 bestellingen, goed voor een omzet van 4.000 euro. “Zoveel geld hadden we tot toen nog nooit gezien”, blikt Danny terug. “We hadden niet veel te makken. Het bleek dat markttiming essentieel is: we waren 1 van de eerste spelers die online droogbloemen verkochten.”
Onder het mom van ‘doorpakken’ groeide het bedrijf in rap tempo. Op de drukste dag had het duo meer dan 600 orders. Carmen: “Het...
Van callcentermedewerker en bloemist naar eigenaars van een webshop in droogbloemen, zijden bloemen en planten en vazen. Broer en zus Danny en Carmen de Bruin willen met Lovíy de ‘oubollige sierteeltwereld’ opschudden.
Met hun laatste beetje geld stapten broer en zus in 2019 naar de Kamer van Koophandel. Danny de Bruin had een baantje in een callcenter, Carmen runde haar eigen bloemenatelier. Samen hadden ze de wens om online droogbloemen te gaan verkopen.
De webshop die de naam Altijd Speciaal - droogbloemen droeg, ging tijdens Black Friday live. Klanten konden een verassingsboeket pre-orderen. En dát deden ze. Binnen 2 dagen waren er ruim 300 bestellingen, goed voor een omzet van 4.000 euro. “Zoveel geld hadden we tot toen nog nooit gezien”, blikt Danny terug. “We hadden niet veel te makken. Het bleek dat markttiming essentieel is: we waren 1 van de eerste spelers die online droogbloemen verkochten.”
Onder het mom van ‘doorpakken’ groeide het bedrijf in rap tempo. Op de drukste dag had het duo meer dan 600 orders. Carmen: “Het ging megahard. We moesten blijven gaan en hadden nul tijd om even op adem te komen.”
Tijdens de kerstperiode in datzelfde jaar had het tweetal een pop-upstore in Hoog Catharijne in Utrecht. Maar een permanente eigen winkel zit er voorlopig niet in. Daarvoor moeten Nederlanders gewend raken meer geld uit te geven aan bloemen, vinden ze. In het buitenland ligt het bestedingsbedrag voor bloemen hoger.
Een jaar na de oprichting draaide het e-commercebedrijf van het duo een jaaromzet van 1 miljoen euro. Beiden zagen dit niet aankomen. “Met hard werken hebben we het maximale eruit gehaald”, vertelt Danny. Carmen beaamt: “Ja, het lijkt alsof het allemaal is komen aanwaaien, maar uiteindelijk hebben we die groei zelf veroorzaakt.”
Inmiddels telt het bedrijf 60.000 klanten, waarvan 90 procent particulier en 10 procent zakelijk is. Met prijzen tussen de 30 en 60 euro voor een boeket droogbloemen en 70 en 135 euro voor zijden bloemen bedienen ze vooral het midden- en hogere segment in Nederland en België. De twee weten dat droogbloemen trendgevoelig zijn en willen ook andere producten aanbieden. Daarom is de naam van het bedrijf veranderd in Lovíy, ook met het oog op internationalisering – hoewel daar nog geen concrete plannen voor zijn.
‘We werden eerst niet serieus genomen’
“We willen een merk bouwen in de sierteelt met een iets rebels karakter, dat ook lieflijk is. We willen de sierteelt een beetje opschudden. Het is een markt waarin nog weinig e-commercepartijen actief zijn”, licht Carmen toe. “Waar we eerst niet serieus werden genomen door grote leveranciers, gebeurt dat nu wel omdat we grote volumes draaien.”
Voorlopig zien ze Nederland als belangrijke groeimarkt. “Er is een duidelijke verandering gaande waarin de noodzaak voor duurzaamheid groter wordt. De bloemenbranche, vooral vers, heeft daarin kritiek te verduren gehad”, zegt Danny. De roep om alternatieven wordt groter en daar kunnen ze met hun aanbod goed op inspelen, legt hij uit. “En als we uiteindelijk toch de stap maken naar het buitenland, zijn Engeland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië het meest voor de hand liggend.”
Het bedrijf deed na de naamsverandering wel een jasje uit. Dat hadden de broer en zus flink onderschat. Inmiddels groeit de omzet naar eigen zeggen terug naar het oude niveau. “We hebben de focus gelegd op winstgevendheid, niet meer op omzet. Dit doen we met eigen financiële middelen. Het was een flinke switch, maar het was het waard: we groeien minder snel, maar gezond.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;