Al 10 jaar lang selecteert RetailTrends jaarlijks 10 RetailRookies die de sector willen innoveren. In de race om de klant flitst de ene startup naar de eindstreep en gaat de andere halverwege onderuit. Hoog tijd om de balans op te maken van een decennium RetailRookies en te ontleden wat de kansen op succes maakt – óf breekt.

 

Yoghurt Barn, Bellamy Gallery, Pieter Pot, VanMoof, The Fixables en Tomo. Wat hebben deze bedrijven gemeen? Twee dingen. Allemaal behoorden ze ergens in de afgelopen 10 jaar tot de RetailRookies, de startups die RetailTrends jaarlijks uitlicht. En allemaal kwamen ze dit jaar in financiële problemen, die bij 4 van de 6 zelfs zo groot werden dat een faillissement onafwendbaar bleek. Natuurlijk zijn faillissementen niet voorbehouden aan (relatief) jonge bedrijven. Ook gevestigde namen als Scotch & Soda en Score gingen vrij recent onderuit. De economische omstandigheden zijn voor veel partijen zwaar, maar het startup klimaat lijkt wel bovengemiddeld kil. Naast bovengenoemde namen gingen bijvoorbeeld ook Rebellenclub, Little Indians en Fixers dit jaar al failliet.


Het lijkt...