NRF Retail's Big Show Europe: 'Retailer, zorg dat je de klant kent!'

NRF Retail's Big Show Europe: 'Retailer, zorg dat je de klant kent!'

De eerste editie van NRF Retail’s Big Show Europe, ‘s werelds grootste retailevent, is in volle gang in Parijs. RetailTrends is erbij en zet de hoogtepunten op een rij.

'Wij houden het echt simpel en dat is onze kracht' - Hajir Hajji, ceo Action

Action groeit heel snel in Europa en volgens ceo Hajir Hajji komt dat doordat de discounter alles simpel houdt. In alle gelederen, op het hoofdkantoor, in de distributiecentra en in de winkel, is er dezelfde techniek, dezelfde werkwijze en zijn alle processen hetzelfde.

"Action is in alle markten hetzelfde merk", aldus Hajji. "We hebben dezelfde winkelervaring in alle markten en overal behandelen we ons personeel hetzelfde. Op deze manier blijven we herkenbaar. Iedereen kan goedkope producten verkopen, maar de mensen terug laten komen is de grote uitdaging."

Bij Action lijkt dat te lukken. "We weten heel goed waar we een winkel willen openen en willen ook het volle potentieel benutten. Er is geen enkele Action-winkel die verlies draait."

'We verkopen niet alleen de producten, maar ook het verhaal' - Guillaume Motte, ceo Sephora...

De eerste editie van NRF Retail’s Big Show Europe, ‘s werelds grootste retailevent, is in volle gang in Parijs. RetailTrends is erbij en zet de hoogtepunten op een rij.

'Wij houden het echt simpel en dat is onze kracht' - Hajir Hajji, ceo Action

Action groeit heel snel in Europa en volgens ceo Hajir Hajji komt dat doordat de discounter alles simpel houdt. In alle gelederen, op het hoofdkantoor, in de distributiecentra en in de winkel, is er dezelfde techniek, dezelfde werkwijze en zijn alle processen hetzelfde.

"Action is in alle markten hetzelfde merk", aldus Hajji. "We hebben dezelfde winkelervaring in alle markten en overal behandelen we ons personeel hetzelfde. Op deze manier blijven we herkenbaar. Iedereen kan goedkope producten verkopen, maar de mensen terug laten komen is de grote uitdaging."

Bij Action lijkt dat te lukken. "We weten heel goed waar we een winkel willen openen en willen ook het volle potentieel benutten. Er is geen enkele Action-winkel die verlies draait."

'We verkopen niet alleen de producten, maar ook het verhaal' - Guillaume Motte, ceo Sephora

Sephora gelooft in de fysieke retail. Het zou ook bijzonder zijn als dat niet zo zou zijn. De winkels schieten als paddenstoelen uit de grond en er moeten er nog veel meer bijkomen, volgens ceo Motte. "Het product dat we verkopen komt echt tot leven in de winkel. Dat kunnen we online nooit bereiken."

"Retail kan niet zonder marketinginstrumenten. We gebruiken influencers, zoals Haley Bieber, om de doelgroep te bereiken. Die Gen Z-doelgroep wil vooral ook fysieke winkels hebben, zo hebben we gemerkt. Ze zijn op zoek naar beleving. Zo verkopen we het product en het verhaal erbij."

De ceo stelt dat hij dit merkverhaal kracht wil bijzetten door vol in te zetten op personeel. "We zitten er nog niet aan, maar ons doel is om iedereen door te laten groeien binnen het bedrijf en op de hoge posities 3 op de 4 mensen te hebben die intern zijn doorgegroeid. Zij zijn het merk en dus ons verhaal. Zij maken de interactie mogelijk die de magie van ons merk veroorzaakt."

'We geloven in technologie, zolang het de mens dient' - Michael Gonzalez Gisert, chief digital officer Carrefour

Bij supermarktketen Carrefour wordt er vol ingezet op technologie. Dat verwacht de klant ook, zo stelt de chief digital officer. "De klanten leggen de lat hoger. Ze willen niet meer alleen dat het winkelen makkelijker wordt, maar ook persoonlijk." Een voorbeeld dat hij op het podium geeft is dat de klanten bij de kassa een extra coupon krijgen op hun verjaardag. "Weten wie wat koopt, zorgt ervoor dat je je klant echt leert kennen."

Toch heeft hij vanuit de afgelopen jaren ook meegenomen dat complete technologie niet alles is. "We dachten dat alle winkels automatisch moesten zijn, alles gerobotiseerd. Maar we zien nu een betere verdeling. We moeten blijven moderniseren, meer aan AI overlaten, maar vooral niet vergeten de mens te blijven dienen. Zowel ons personeel als de klant."


'Bij D2C-verkopen leer je de klant echt goed kennen' - Eric van der Palen, D2C-director Brabantia

Brabantia verkoopt zijn producten vooral via andere retailers, maar het bedrijf heeft ook zijn eigen kanalen zoals een webshop. Mede door dat goed op orde te hebben kwam het bedrijf onder andere goed de coronaperiode door. Maar een eigen kanaal heeft ook nog andere voordelen.


"Verkoop in D2C laat heel duidelijk zien wat de klant wil", legt Van der Palen uit. "Ik zie waar de klant naar zoekt, waar de klant op filtert en hoe ze bepaalde producten zoeken. Dat levert ontzettend veel informatie op en daarmee dus ook veel inspiratie."

Van der Palen ziet dat, ondanks dat het bedrijf meer dan 100 jaar bestaat, nog kan vernieuwen. "Het is belangrijk om te blijven testen en niet bang te zijn voor de resultaten. Gebruik de feedback zo goed mogelijk."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!