'Retailers die neurowetenschap negeren zijn onethisch'

Bedrijven die verantwoordelijk met hun omzet en strategie willen omgaan, kunnen inzichten uit de neuropsychologie niet naast zich neerleggen. “Het is een onderdeel van het competitieve veld”, zegt neuromarketingexpert Roeland Dietvorst in het novembernummer van RetailTrends.

Het grootste deel van het marktonderzoek is nog conventioneel, gebaseerd op wat consumenten zelf zeggen. Aankoopbeslissingen hangen echter voor een groot deel af van onbewuste processen in het brein, stelt Dietvorst. Door gebruik te maken van neurowetenschap kunnen retailers daarop inspelen, iets wat volgens de wetenschapper nog veel te weinig gebeurt. Wel verwacht hij dat die rol sterk zal groeien. “Nu is ongeveer vijf tot tien procent van de marketing op neurowetenschap gebaseerd, maar dat groeit de komende paar jaar door naar dertig tot 35 procent.”

Met neuro-onderzoek is onder meer te zien of bij mensen een koopintentie ontstaat in het brein bij het zien van bijvoorbeeld promoties of verpakkingen. Die wordt in neuromarketingkringen wel de koopknop genoemd. “Een hele controversiële metafoor, maar wel verdomde accuraat”, stelt Dietvorst.

Hoewel critici ethische bezwaren hebben tegen het toepassen van neurowetenschap voor commerciële doeleinden, noemt Dietvorst het negeren van die inzichten juist onethisch, onder meer ten opzichte van het eigen personeel. “Als ik bij zo’n retailer zou werken, werd ik zenuwachtig.”

In het novembernummer van RetailTrends gaat Dietvorst uitgebreid in op de mogelijkheden die retailers hebben om hun verkopen te stuwen met behulp van neurowetenschap. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

RetailTrends